חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

אנונימי

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי אנונימי »

חינוך חופשי והוראת המדעים
מאת: שני פביאן

מתוך באופן 56 שהופיע בחודש ינואר 2005

דף עלון

למען ההגינות אפתח ואומר שאינני מורה, אינני מדענית ואינני אם; ולאחר שסיימתי את לימודי התואר הראשון בפיזיקה ידעתי בבירור שאני גם לא פיזיקאית.
מאחר שלא היה בפני כיוון אחר שגם רציתי וגם העזתי ללכת בו, בחרתי לספק את פחדי הכלכליים ומצאתי עבודה כפיזיקאית בחברה גדולה ומכובדת. משנשתתקו הפחדים, דרשה הנפש לבוא על סיפוקה. לאחר שנה בעבודה, קיבלתי אישור מהמנהל שלי לקחת קורסים במחלקה להוראת המדעים במכון וייצמן. הגעתי לשם בשליחות מטעם עצמי כדי לקדם את נושא השיוויון המגדרי בכיתות המדעים. הייתי משוכנעת שנושא זה חשוב לי ושאעסוק בו בלהט שנים רבות. ההתחלה היתה מבטיחה. נהניתי מאוד בשיעורים.

גיליתי שהוראת מדעים איננה דבר של מה בכך. קראתי מחקרים שהראו שככל שמלמדים תלמידים נושאים מסויימים במתמטיקה ופיזיקה, רבים מהם פשוט לא מבינים במה מדובר. מחקר שנערך בקרב תלמידי פיזיקה בקולג' בארצות הברית הראה שהם כלל לא הפנימו חוקים בסיסיים ביותר של מכניקה ניוטונית (נושא שנלמד כבר בתיכון ושוב בקולג'). מכניקה ניוטונית נחשבת לראשיתה של הפיזיקה כפי שאנו מכירים אותה היום. כאשר הם נשאלו שאלות לגבי זריקת כדור למשל, הם לא השתמשו בידע הפיזיקלי שלהם אלא ענו כאילו לא שמעו מעולם על תורתו של ניוטון. מחקר זה זכה לתהודה ובעקבותיו נוספו מחקרים רבים שאיששו את מסקנותיו. בכל העולם, בכל השפות, ברמות שונות, נראה שמה שנלמד בשיעורי הפיזיקה נמצא בקופסא סגורה שלא נעשה בה שימוש מחוץ לשיעורי פיזיקה או לבחינות. נראה כי רבים מתלמידי הפיזיקה, גם בשלבים מתקדמים יחסית, של תואר ראשון, אינם תופשים את המשמעות של התורה הפיזיקלית שהם למדו. אי אפשר להגיד שגילוי זה היכה אותי בתדהמה. בתור מי שצעדה במסלול ידעתי שזה המצב. מה שהפליא אותי זה שהנושא ברור מוכר והוכח לכל מי שמלמד מדעים, כבר עשרים שנה. הרבה לפני שאני התחלתי ללמוד.

אחת החוויות המשמעותיות ביותר שחוויתי בקורסים אלו היתה במהלך שיעור אודות תיאורית הלמידה של אוזובול. אוזובול הגדיר שני סוגי למידה, למידה משמעותית ולמידה שאינה משמעותית. בלמידה משמעותית לוקח הלומד את הרעיונות החדשים ומבצע "התאמה" שלהם לתוך מבנה הידע הקיים אצלו. בתהליך ההתאמה משתנה מבנה הידע הישן על מנת לאכלס את הרעיון החדש, וגם הרעיון החדש עובר את העיבוד הייחודי ללומד. בתוך כך נוצרים הקשרים חדשים בין רעיונות, ואילו הקשרים אחדים מתנתקים. בסופו של תהליך זה, הרעיון החדש שייך ללומד והוא חלק בלתי נפרד מעולם הידע שלו. לעומת זאת בלמידה שאינה משמעותית לא מתבצעים התהליכים הללו. הרעיון החדש "מרחף" במנותק מעולם הידע של הלומד, ואינו מקיים אינטראקציה משמעותית עם מבנה הידע הקיים והמבוסס. מובן שכל למידה ראשיתה בלמידה לא משמעותית. כל רעיון חדש ושונה "מרחף" זמן מסויים ללא הקשרים.

למרבית בני האדם קיים קושי מיוחד בקיום למידה משמעותית של רעיונות מדעיים. בניגוד לדעה המקובלת, עובדה זו לא נובעת מכך שמרבית האנשים אינם בעלי אוריינטציה מדעית, אלא דווקא מכך שכולנו מתחילים את חיינו כמדענים. בתהליך ההתפתחות של ילד, הוא מפתח תיאוריה מדעית אינטואיטיבית. בניגוד למה שאנו אולי חושבים, הילד מגיע לבית הספר עם מבנה ידע מדעי המבוסס על תצפיות ומחקרים שהוא עשה במהלך שנות חייו. הרעיונות הנלמדים בשיעורי המדעים מהווים פעמים רבות סתירה לאותה תיאוריה מדעית אינטואיטיבית. הסיבה לכך היא שהאדם חווה בחושיו תחום צר מאוד של היקום. התנהגות היקום בתחום בו מתנסה האדם שונה במרבית המקרים מההתנהגות שלו בתחומים אחרים. הילדים מצידם אינם ששים לאמץ רעיונות חדשים הבאים בסתירה למחקר הפרטי שלהם. מחקרים מראים שילדים לא עונים סתם תשובות לא נכונות במבחני מדע. הם לא ממציאים תשובות ללא הקשר ומשמעות. הם עונים את אותן תשובות לא נכונות שמבוססות על אותה תיאוריה אינטואיטיבית. ומשמאלצים אותם לקבל רעיונות חדשים בכפייה, בזמן מוגבל, באופן מכני ובמנותק מהווית עולמם, הם פשוט דוחים אותם. הם נשארים במצב של למידה לא משמעותית. הם כותבים במבחנים את מה שנדמה להם שהמורה אמר, אבל בראשם עדיין אוחזים באותם רעיונות ישנים. מצפים מהילדים לבצע קפיצות מחשבה שלקחו לאנושות מאות רבות של שנים, בזמן מצומצם וללא אפשרות של חקירה אישית. וזה פשוט לא עובד. והמורים יודעים את זה.
עבודתו של אוזובול "הפילה לי אסימון". בחנתי את תקופת לימודי בבית הספר והגעתי למסקנה שמרבית הלמידה שלי במסגרת, היתה למידה "לא משמעותית". נזכרתי בעצמי אומרת לחברה שעזרתי לה ללמוד לבחינה "אני יודעת שזה לא הגיוני, אבל זה מה שהמורה אומרת וזה מה שצריך לכתוב בבחינה". נזכרתי איך בשלב מסויים זה הפסיק להיות משנה מה אני חושבת. מה ששינה זה להבין למה מתכוונת המורה. הלא בכל מקרה השיעורים לא עסקו במה שמעניין אותי ללמוד, אלא במה שנדמה היה שמעניין את המורה ללמד. בתיכון אף בחרתי להרחיב את לימודי הפיזיקה כי זה מה שנראה לי שמצפים ממני ומשום שחשבתי שזה יהיה לי קל (מה שהיה נכון).

אז מה בעצם עושים המורים בכיתות אם הם כבר יודעים את כל זה? הפתרון שהוצג במהלך שיעור הוראת המדעים הבא היה שיטת הרפלקציה. על מנת לעודד את התלמיד לקיים למידה משמעותית, נותנים לו בסוף כל תקופה למלא דף רפלקציה. בדף זה התלמיד צריך למלא את ההקשרים בין המושגים החדשים שלמד למושגים ישנים ולהביט על התמונה הכוללת של מבנה הידע שלו. התפתלתי בכיסאי בחוסר נוחות, כל גופי התמרד נגד עליבות הפתרון. דף עבודה? כל יסודות שיטת הלימוד שלהם (בשלב זה - ניתקתי את עצמי מאנשי ההוראה :)) מעורערים וסותרים את מבנה הלמידה האנושית. וזה על פי המחקרים שלהם עצמם. והפתרון שלהם הוא להוסיף לתלמיד דף עבודה? הם צריכים להמתין למחקרים שיראו שאותו דף רפלקציה לא באמת עושה את שלו?

המתנתי בסבלנות לתורי ושאלתי את המרצה אם היא לא חושבת שיש מקום לשינוי משמעותי יותר בשיטת הלימודים. אולי חבל לאלץ ילדים ללמוד את הנושאים האלה, אם בכל מקרה האילוץ הזה פשוט לא עובד? המרצה הביטה בי ואמרה "מה את מציעה שנעשה? אולי נבטל את כל לימודי החובה במדעים? אולי נבטל את כל לימודי החובה? באיזה עולם את חיה? מי את חושבת מממן את המחקרים שלך?" לא ציפיתי לתשובה כזו, כמו תלמידה נזופה התכווצתי בתוך הכסא. כשהמרצה המשיכה לדבר על נושאים נוספים שיחררתי אנחת רווחה חרישית. חשתי שמחה רבה על כך שאף אחד לא מממן את המחקרים שלי.
לא המשכתי את לימודי עוד הרבה אחרי אותו שיעור. אבל הספקתי לגלות שבארצות הברית הכיוון היום הוא להקנות לילדים "אוריינות מדעית". ובמילים אחרות לוותר על היומרה של לימוד מדע ולהסתפק בהקניית מעין קרוא וכתוב מדעי. לימוד שטחי של מושגים שיאפשר להם להתמצא ברמה המניחה את הדעת במאמרים מדעיים מהסוג שמתפרסמים בעיתוני הערב.

לאחר חווית הלימוד הזו נקרה לידי הספר "מקום לגדול" מאת דן לסרי בהוצאת "באופן טבעי". כל מה שהיה כתוב שם היה מוכר לי מאוד מהמחקרים שקראתי. ההבדל היחיד היה במסקנות. במקום להתכווץ בכיסאי, במהלך קריאת "מקום לגדול" הרגשתי איך מחשבתי משתחררת ומתרחבת. אין בי ספק באיזה מהכיוונים הייתי בוחרת.

ולסיכום זמני של חווית לימודי הוראת המדעים, גיבשתי לעצמי (עד להודעה חדשה) את הדעות הבאות:
  1. אם ברצונך שילדך יוכל לשבץ מילים בעלות ניחוח מדעי בשיחות סלון, שלח אותו לבית הספר והקפד עימו הקפדה יתרה על הכנת השיעורים במקצועות המדעיים.
  1. אם חשקה נפשך בצאצא מדען, אין לך אלא להתרווח לאחור בכורסתך, להחזיק אצבעות, ולתת לעולם ולילד לעשות את שלהם. (כמובן שאם ביכולתך הפיזית והנפשית לחסוך ממנו את הוראת המדעים כפי שהיא מתבצעת בבתי הספר - הרי זה משובח!).
  1. ולגבי השיוויון המגדרי בכיתות המדע: במקום להילחם למען שיוויון בין המינים במגרשי המשחק הקיימים, אפשר לעסוק ביצירה של מגרשי משחק חדשים, בהם מלכתחילה כללי המשחק יהיו כללים של שיוויון בין שונים.
בר_עדש*
הודעות: 992
הצטרפות: 31 אוגוסט 2004, 15:16
דף אישי: הדף האישי של בר_עדש*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי בר_עדש* »

המאמר נגע בכמה נקודות שאני חושב עליהם בזמן האחרון, בנוגע להוראת הפיזיקה והמתמטיקה. הדברים הכתובים כאן עזרו לי להבהיר לעצמי כמה מחשבות מעורפלות שהיו לי בנושא. אני מסכים עם הביקורת לגבי שיטות הלימוד היום. בכל זאת, יש נקודה אחת שמציקה לי, והיא המסקנה (שלא כתובה המפורש, אבל נראה כי נובעת מהכתוב) שבניגוד לתחומי ידע אחרים לא ניתן, או אין צורך, ללמד מדעים.

מצפים מהילדים לבצע קפיצות מחשבה שלקחו לאנושות מאות רבות של שנים, בזמן מצומצם וללא אפשרות של חקירה אישית.
טיעון דומה אפשר לכתוב לגבי לימוד הדיבור, הקריאה והכתיבה. למין האנושי לקח עשרות אלפי שנים לפתח שפת דיבור, ועוד אלפי שנים לפתח כתב, אך אף אחד לא סובר שבשל כך לא ניתן לצפות מילדים ללמוד לדבר, לקרוא ולכתוב.

יש הבדל גדול בין לפתח תאוריה לבין ללמוד אותה (גם ע"י חקירה אישית). כדי לגלות את עקרון כח המשיכה היה דרוש גאון ברמה של ניוטון, אבל כל ילד יכול לחוות את הכח הזה, אם ישים לב (או אם יסבו את תשומת ליבו) לקיומו. את עקרונות המכניקה הסטטיסטית, או תורת היחסות הפרטית של איינשטיין כל תלמיד תיכון יכול להבין, אם הוא רכש יכולת הפשטה מתמטית מספיקה.

האדם חווה בחושיו תחום צר מאוד של היקום. התנהגות היקום בתחום בו מתנסה האדם שונה במרבית המקרים מההתנהגות שלו בתחומים אחרים.
זה נכון. כדי להבין את רוב עקרונות הפיסיקה המודרנית דרושה יכולת הפשטה כמותית גבוהה - כלומר יכולת מתמטית מאד טובה. בדיוק כמו שלקראת סיפורת ושירה נדרשות יכולת קריאה ויכולת הפשטה סימלית. בדומה לכישורי שפה, ילדים יכולים לפתח כישורים מתמטיים בהינתן סביבה וגרויים מתאימים. מעבר לכך, אני מכיר אנשים שפיתחו היטב גם את כישורי המתמטיקה וגם את כישורי השפה שלהם במיסגרת בית הספר (ערכתי משאל קטן בין חברי, וגילית להפתיעתי שרוב האנשים שאני מכיר הם כאלה).
שני_צו*
הודעות: 464
הצטרפות: 03 פברואר 2005, 00:44
דף אישי: הדף האישי של שני_צו*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי שני_צו* »

את עקרונות המכניקה הסטטיסטית, או תורת היחסות הפרטית של איינשטיין כל תלמיד תיכון יכול להבין, אם הוא רכש יכולת הפשטה מתמטית מספיקה.

מסכימה איתך לחלוטין. הטענה שניסיתי להציג פה (שאגב, ממש לא אני המצאתי אותה :-)) היא שאתה לא יכול לכפות על ילד/אדם להבין משהו. לא את תורת היחסות הפרטית של איינשטיין ולא את שיריו של יהודה עמיחי. ההבנה שלו, הלמידה שלו היא תהליך אקטיבי שלו, הוא מחולל אותו ואתה לא יכול לכפות אותו עליו. זה נשמע פשוט, נשמע הגיוני, אפילו מקובל. והנה, הפלא ופלא גם הוכח במחקרים רבים. אתה מסכים עם הרעיון הזה?
אם ניקח את הרעיון הזה כרעיון יסודי "לא ניתן לכפות למידה". מהן הנגזרות של הרעיון הזה?
למשל, נגזרת אחת יכולה להיות ביטול מקצוע ה"הוראה", והגדרת מקצוע חדש "תומך למידה".
נגזרת נוספת יכולה להיות, ביטול של כל לימודי החובה. (אבל אז מי יממן את המחקרים שלך? :-))
נגזרת נוספת יכולה להיות חשיבות הימצאות הילד/האדם בסביבות תומכות למידה. ניתן לפתח דיון שלם לגבי איך נראית סביבה תומכת למידה. אני בטוחה שתוצאת הדיון תהייה שונה מאוד מבית הספר כפי שאנו מכירים אותו כיום.

העובדה היא שמערכת החינוך שאנו מכירים נבנתה על ההנחה היסודית שניתן (ואף צריך, אבל זה כבר דיון אחר...) לכפות למידה. וכבר שנים רבות הם יודעים שזה לא נכון ופשוט לא כל כך יודעים "איך לאכול את זה".
זה הרי כל כך פשוט, אם אי אפשר לכפות למידה, אז לא יתכן שבסיס המערכת שאמורה ללמד הוא כפייה. דבר ראשון, בואו נבטל את הכפייה.
אבל זה מפחיד, מפחיד מאוד. כי אם לא נכפה ללמוד מדעים, נגדל דור של בורים ועמי ארצות.
רגע, אבל זה מה שאתם עושים גם ככה, שכחתם? המחקרים.
כן, אבל, הם אולי לא מבינים אבל, לפחות הם יכולים להנהן בראשם לאות הבנה כשהם שומעים את המושג כי הוא מוכר להם.
וזהו, פה נעצרת מערכת החינוך, נכון להיום :-)
בר_עדש*
הודעות: 992
הצטרפות: 31 אוגוסט 2004, 15:16
דף אישי: הדף האישי של בר_עדש*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי בר_עדש* »

שני,

מסכים עם כל מה שכתבת למעלה. הדברים נכונים כמובן לגבי כל תחום ידע, ולא רק לגבי מדעים.

לכן נשארת שאלה שמטרידה אותי כבר כמה זמן (ואולי אין לה קשר ישיר למה שכתבת): בוגרים רבים של מערכת החינוך (לפחות אלו שבאו מבית תומך למידה) כן הצליחו לרכוש כישורי שפה בבית הספר, אך מספר קטן בהרבה מהם הצליח לרכוש כישורים כמותיים-מתמטיים. אני לא חושב שבית-הספר כמסגרת מתאים יותר ללמד כישורי שפה מאשר כישורים כמותיים (בשני המיקרים הוא רחוק מלהוות סביבה טובה ללמידה, ובשני המיקרים לרוב האוכלוסיה הוא מהווה את האמצעי הכמעט בלעדי לרכישת ידע). אם כן, מדוע בתחומי השפה כישלון מערכת החינוך בארץ פחות מורגש מאשר בתחום המדעים?

לא מדובר כאן במאפיין הכרחי של בית-ספר. אני הכרתי כמה מבוגרי מערכת החינוך ההולנדית, דוקא מתחום האומניות, שההבנה והאינטואיציה המתמטיות שלהם היו הרבה יותר טובים משל ישראלים רבים בוגרי מסלול ריאלי. כמובן שמערכת החינוך שם הרבה יותר מתקדמת (בין השאר משלבים בהוראה גם את שיטת מונטסורי) ורוב המורים הרבה יותר מוכשרים (ומרויחים הרבה יותר ממורים בארץ), אך עדיין מדובר במסגרת "כפייתית" המחנכת לקונפורמיזם ב"הצלחה" הרבה יותר גדולה ממערכת החינוך בארץ.
שני_צו*
הודעות: 464
הצטרפות: 03 פברואר 2005, 00:44
דף אישי: הדף האישי של שני_צו*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי שני_צו* »

גיא,

לדעתי, קשה יותר להיכשל בתחום שפת האם. שפה נלמדת בכל מקום, כל הזמן ומרבית הלימוד שלה נעשה באופן בלתי פורמלי. לדעתי לימוד של שפה מדוברת ולימוד של מקצוע אחר כגון היסטוריה או מתמטיקה היא השוואה לא הוגנת. השוואה טובה יותר תהיה מתמטיקה מול שפה זרה (ולא אנגלית, כי אותה לומדים היום מכל הכיוונים). האם גם בלימוד שפה זרה שניה מערכת החינוך שלנו מייצרת למידה משמעותית? אני יכולה להגיד לך שמלימודי הצרפתית שלי בבית הספר, אני זוכרת בעיקר את השירים :-)
גם כישורים מתמטיים, לפחות בסיסיים נרכשים באופן טבעי, כמו שפה, בהינתן הקשר רלוונטי.
גם לכך יש מחקר מתאים :-) אני לא זוכרת את שמו אבל היה חוקר שבדק את כישוריהם המתמטיים של ילדי רחוב בברזיל. מדובר על ילדים חסרי בית ומשפחה, שלא זכו לכל חינוך פורמלי מעולם. הם מתפרנסים ברחוב ממכירה. הם מעולם לא למדו מתמטיקה ובכל זאת הם שורדים כסוחרים ברחוב, במציאות של אינפלציה קשה שמאלצת לעשות חישובים (פשוטים) במספרים גדולים (כאלה שילדי בית ספר מתקשים בהם) המשתנים מידי יום בגלל האינפלציה המטורפת.
לדעתי, אם הכישורים המתמטיים היו נחוצים בעולמנו באותה מידה בה נחוצים הכישורים המילוליים, היינו מפתחים אותם באופן טבעי (כמובן שתהיה שונות בין האנשים, כמו בכישורי שפה).
המציאות בעולם שלנו, כפי שאני רואה אותו, היא שבעוד שכולם זקוקים לכישורי שפה, כישורים מתמטיים מדעיים לא צריך שיהיה לכולם. כפי שלא צריך שכולם יהיו פסלים/ציירים/נואמים/קופצים לגובה וכו...
אבל זה מאוד "נחשב" להיות מדען. אז מנסים לדחוף את כולם לשם. והרוב מסרבים להידחף. מי שבסופו של דבר כן מבצע לימוד משמעותי של מדעים בבית הספר, הם אותם אנשים שיש להם נטייה טבעית לכך מלכתחילה. וגם הם בחלקם (לדוגמא אני) מוצאים עצמם בגיל 27 מחפשים את ההנעה הפנימית, זו שהוכחשה במשך שנים במסגרות החינוך השונות.
בר_עדש*
הודעות: 992
הצטרפות: 31 אוגוסט 2004, 15:16
דף אישי: הדף האישי של בר_עדש*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי בר_עדש* »

כישורים מתמטיים, לפחות בסיסיים נרכשים באופן טבעי, כמו שפה, בהינתן הקשר רלוונטי.
הקשרים כאלו נמצאים כל הזמן סביבנו: קניית מצרכים ותשלום, בישול, אריזת תיקים, ימי הולדת, כפתורים במעלית, וכמובן הפעלת מחשב. לכן ההשוואה לשפה (לפחות לשפה כתובה) היא כן הוגנת לדעתי.

אבל זה מאוד "נחשב" להיות מדען. אז מנסים לדחוף את כולם לשם.
בזמני החוג לפיזיקה היה אחד הפחות אטרקטיביים באוניברסיטה (הרבה פחות מבוקש ממדעי המחשב או רפואה וגם מתחומי ההנדסה למיניהם, ומתחומים רבים במדעי החברה). אני לא הרגשתי שום ניסיון לדחוף את כולם לשם .

וגם הם בחלקם (לדוגמא אני) מוצאים עצמם בגיל 27 מחפשים את ההנעה הפנימית, זו שהוכחשה במשך שנים במסגרות החינוך השונות.
לא נכון להאשים בזה את מסגרות החינוך. הם כל כך חלולות וחסרות תוכן, ואני לא חושב שיש להם השפעה כלשהי עלינו, לפחות לא מעבר לגיל 13. כמובן שהם לא עוזרות לנו למצוא את ההנעה הפנימית שלנו, אבל הם גם לא מעודדות הכחשה שלה.

אני נמצא היום במצב די דומה לשלך: עשיתי תואר ראשון ושני בפיזיקה, ומאד נהניתי משניהם. במהלך הדוקטורט התברר גם לי (אולי גם עקב הולדת בני) שפיזיקאי אני לא אהיה. אני מסיים עוד שנה, ושוקל היום אפשרויות להמשך (אחד התנאים: עבודה שתדרוש מעט שעות ביום בזמנים גמישים, ותאפשר לי חינוך ביתי). אחד הכיוונים שלי הוא בתחום החנוך למדעים, ולכן מה שכתבת מאד עניין אותי.

טוב, אני חייב לסיים, כי הבן מחכה לי בגן...
שני_צו*
הודעות: 464
הצטרפות: 03 פברואר 2005, 00:44
דף אישי: הדף האישי של שני_צו*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי שני_צו* »

הקשרים כאלו נמצאים כל הזמן סביבנו: קניית מצרכים ותשלום, בישול, אריזת תיקים, ימי הולדת, כפתורים במעלית, וכמובן הפעלת מחשב
לדעתי כל אלו הם דברים שאתה חווה אותם (לפחות חלקית) בהקשר מתמטי מדעי, משום שכך פועל הראש שלך. אנשים אחרים לא בהכרח חווים אותם כך ויכולים להעביר חיים שלמים בלי ללמוד מתמטיקה בסיסית ביותר. והם יסתדרו. לעומת זאת, בלי יכולת ביטוי המצב קשה בהרבה...

בזמני החוג לפיזיקה היה אחד הפחות אטרקטיביים באוניברסיטה
מה שההיי טק עשה לפיזיקה :-)... בשנה א' שלי אנשים ישבו על המדרגות בשיעורי ממ"פיס1. משנה הבאה בתל אביב יראיינו מועמדים לתואר שני שממוצע התואר הראשון שלהם נמוך מ85, זה בגלל שאין להם מספיק מנחים. אפילו פרופסור קציר עם 30 המסטרנטים שלו כבר לא עומד בקצב...


כמובן שהם לא עוזרות לנו למצוא את ההנעה הפנימית שלנו, אבל הם גם לא מעודדות הכחשה שלה
אני חושבת שהן אפילו לא מכירות בקיום הנעה פנימית מתחת לגיל 16. אחרת הן היו מאפשרות איזושהי בחירה מינמלית ביותר של תחומי לימוד לפני כיתה י"א.


אני נמצא היום במצב די דומה לשלך
:-) נחמד לשמוע שאני לא היחידה עם ההתלבטויות האלו. אני את הסיבוב שלי בכיוון הזה סיכמתי ברשימה לבאופן. בסופו של תהליך מחשבתי ארוך הגעתי למסקנה שהדברים לא משתלבים בשבילי. שאני לא יכולה להחזיק בדעות והאמונות שלי לגבי למידה וללכת במסלול של הוראה. אגב, אני לא יודעת מה רמת הקשר האישי שלך עם משפחות שמחנכות מהבית. אין דבר ששכנע אותי בנכונות כיוון המחשבה הזה יותר מאינטראקציה אישית עם האלטרנטיבה. כשאתה רואה את זה, אז זה זועק כמה שזה נכון. כרגע הפתרון שלי הוא עבודה חלקית בהיי טק. שלושה ימים בשבוע. אבל לי עדיין אין ילדים.

אני מאחלת לך בהצלחה במציאת דרכך, מקרב לב.
בר_עדש*
הודעות: 992
הצטרפות: 31 אוגוסט 2004, 15:16
דף אישי: הדף האישי של בר_עדש*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי בר_עדש* »

אני לא יודעת מה רמת הקשר האישי שלך עם משפחות שמחנכות מהבית. אין דבר ששכנע אותי בנכונות כיוון המחשבה הזה יותר מאינטראקציה אישית עם האלטרנטיבה. כשאתה רואה את זה, אז זה זועק כמה שזה נכון.
כמעט ואין, חוץ מחברים עם ילדים בגליאי 2 ו-4. אבל לא צריך לשכנע אותי. אני עצמי למדתי קרוא וכתוב וחשבון בבית (עוד לפני שהגעתי לבית-הספר). בבית-הספר היסודי עצמו למדתי מעט מאד.

אבל... אני לא חושב שלרוב הילדים יש בבית את הסביבה שהיתה לי (או את הסביבה שיש לבן שלי), ולכן למערכת החינוך כן יש משמעות בשבילם. אם יש אפשרות לתת להם כלים בסיסיים להבנה מדעית, היא רק באמצעות מערכת החינוך. אם אני אכן יבחר בכיוון של הוראה, המטרה שאני רואה היא להעביר לילדים אלו לפחות חלק קטן ממה שאני קיבלתי, או ממה שאני יכול לתת לילד שלי. זה לא יהיה הרבה, אבל עדיף מלא-כלום. אולי זה אפילו יהיה מספיק כדי לתת לחלק מהם כלים לחנך בבית בעצמם...

כרגע הפתרון שלי הוא עבודה חלקית בהיי טק.
סתם מתוך עניין, במה את עובדת? (אם זה לא קשור לדיון, את יכולה לענות לי בדף הבית שלי)

אני מאחלת לך בהצלחה במציאת דרכך, מקרב לב.
תודה. גם לך @}
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

מובן שכל למידה ראשיתה בלמידה לא משמעותית. כל רעיון חדש ושונה "מרחף" זמן מסויים ללא הקשרים.
לא קראתי עוד הכל, אבל אני כבר מסתיגת מהאמירה הזאת. אני צריכה עוד לקרוא עד הסוף ולחשוב למה בדיוק אני מסתיגת, אבל אני כותבת ושולחת כדי לזכור, וכדי שאולי זה יגרום לעוד מישהו להגיב.
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

טוב. קראתי (-:
אני אנסה לפרט -
לדעתי, בלמידה עצמאית, לא בונים רעיון חדש ואז מחברים אותו, אלא בונים את הרעיון החדש אל תוך המערכת הישנה. כמו סריגה לעומת עבודת-טלאים.
לכן (לדעתי) לא ניתן לומר שכל למידה משמעותית ראשיתה בלמידה לא משמעותית.
המשפט הזה כן נכון בלמידה עם מורה, שאז נופל על התלמיד רעיון שלם, והוא צריך לטפל בו איכשהו.
יוחנן_בצק*
הודעות: 341
הצטרפות: 28 מאי 2004, 09:33
דף אישי: הדף האישי של יוחנן_בצק*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי יוחנן_בצק* »

כמו סריגה לעומת עבודת-טלאים.
וואללה.
והאסוציאציה שלי היתה בכלל לרכיבי קשירות בגרפים :-P ..


בלמידה עצמאית, לא בונים רעיון חדש ואז מחברים אותו
אבל בטח יש כמה דברים בסיסיים שניתן לקרוא להם ראשוניים. (צבעי יסוד? רכיבי קשירות?)
כאלה שאליהם משרשרים (אוקיי, תופרים) את שאר הדברים.
מעניין כמה.. |מגרד פדחתו|
1? 10? 35?

ואסוציאציה הסטורית:
אני זוכר את הרגע שישבתי עם אחי הקטן על חומר לבחינה של כיתה יא ופתאם נפל לו האסימון ששיפוע של גרף לינארי,
ונגזרת של פונקציה בכלל קשורים אחד לשני.
"בכלל לא סיפרו לנו את זה בכיתה".
שוין.

( הספר חשבון להורים כבר אמרתי? )
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

דוגמה מצוינת. צבעי יסוד (כמובן - כמו שאומר חמי - בנות מבינות רק בצבעים - כמו בבבדיחה - איזו מכונית פגעה בך? - אדומה).
הרי הילד הזה שלומד "אדום" זה כבר אחרי שהוא ראה מאוד הרבה אדום בחיים שלו.
ב_דחילו*
הודעות: 818
הצטרפות: 13 יוני 2004, 10:05

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי ב_דחילו* »

הרי הילד הזה שלומד "אדום" זה כבר אחרי שהוא ראה מאוד הרבה אדום בחיים שלו. אבל היה שם בהתחלה איזה אדום שרירותי.

<עד היום לא מבינה מה הקשר בין שבירת האור לצבעים לבין גואש נמרח מקופסא. מבינה ובכל זאת לא מבינה>
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

כן, האדום הראשון הזה.
האו אבל היה "הצבע של אמא" או אולי חלק מהמכלול - "אמא" (נגיד שזה היה סוודר של אמא. סתם). הוא לא היה מנותק מהקשר.
אורנה_שפרון*
הודעות: 702
הצטרפות: 11 אוגוסט 2001, 22:59
דף אישי: הדף האישי של אורנה_שפרון*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי אורנה_שפרון* »

אבל... אני לא חושב שלרוב הילדים יש בבית את הסביבה שהיתה לי
אני חושבת שזאת האשליה הגדולה של בית הספר - הוא יכול להעניק משהו לילדים שמראש הסביבה בה הם גדלו מאפשרת להם לקלוט את הדבר הזה שהוא רוצה לתת להם. זאת אומרת שילדים שגדלו בסביבה בה אין בכלל אוריינות מדעית לא יוכלו לקלוט שום דבר כזה בבית ספר, בדיוק בגלל שחסר ה אדום שרירותי. הזה שמישהו בסביבתו של הילד, בשנות חייו הראשונות הסב אליו את תשומת לבו, לא כדי ללמד אותו, אלא כעוד אמצעי תקשורת בין הילד ובין המבוגר, ויותר מכך תקשורת בין האדם לעולם.
אבל,כמובן שאם כל זה קיים בסביבת חייו של הילד אין צורך בבית הספר, כי הוא הרי יודע זאת מראש - לא מתוך שנולד כך, אלא מתוך שהסביבה בה גדל הפנתה לעניין זה את תשומת לבו. ובית הספר אינו יכול לשמש בתפקיד זה של הסביבה כי כל הרעיון שלו מבסיסו מניח שילדים לא לומדים אם לא מלמדים אותם. וכאמור - כשהורה מבקש מהילד להביא את הספר האדום הוא לא מבקש זאת כדי ללמד את הילד, אלא כדי לייצר תקשורת עם הילד.
האם זה מה שעומד לעיני המורים, לייצר תקשורת עם התלמידים?

מובן שכל למידה ראשיתה בלמידה לא משמעותית. כל רעיון חדש ושונה "מרחף" זמן מסויים ללא הקשרים
המשפט הזה הוא דוגמא מצויינת בעיני לאיך הנסיבות משפיעות על הבנת תהליכים. שהרי ברור שמשפט כזה בדק תלמידי בית-ספר, רק במקום כזה אפשר לייצר תובנה מדהימה שכזאת.
ואחר כך גם אומרים שככה פועל המוח האנושי.
שני_צו*
הודעות: 464
הצטרפות: 03 פברואר 2005, 00:44
דף אישי: הדף האישי של שני_צו*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי שני_צו* »

גילה,
זה נראה לי קצת דיון על סמנטיקה. גם לי הפריע המונח הזה "למידה לא משמעותית" כשנתקלתי בו לראשונה בשיעור הוראת המדעים. מה שהתכוונתי להגיד שם, זה שגם בלמידה עצמית לוקח זמן לרעיונות להבשיל ולאסימונים "ליפול". כנראה שרגישותי לביטוי הבאמת מקומם הזה, כהתה קצת מרוב ששמעתי אותו, תודה לך על התזכורת :-)

גיא,
מצחיק, אבל התשובה לשאלתך נקשרה לדיון באופן טבעי עקב התפתחויות בלתי צפויות של דיונים על צבע :-). אני עובדת במו"פ חומרים בחברה המפתחת מדפסות דיגיטליות תעשייתות.

ובזאת אני מתנדבת להסביר לכל המבולבלים למה במקרן סרטים יש שלושה צבעי יסוד (אדום, כחול וירוק) בעוד שבגן לימדו אותנו בתוקף שאדום כחול וצהוב הם הם מהות הכול :-)
ב_דחילו*
הודעות: 818
הצטרפות: 13 יוני 2004, 10:05

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי ב_דחילו* »

שהרי ברור שמשפט כזה בדק תלמידי בית-ספר, רק במקום כזה אפשר לייצר תובנה מדהימה שכזאת. אורנה, גם בהקשר של חניכה, בסביבה ביתי או מקצועית, יש פערים שאנחנו משלימים או קפיצות בהבנה. 'לא משמעותי' יכול להיות השלב הזה שבו אתה מבין משהו מתוך ההקשר, אבל עדין לא רכשת אותו ממש, לא הבנת את כל המשמעויות שלו, והוא בכל זאת חלק מהרפרטואר שלך.
הדוגמא שאני חושבת עליה היא האופן שבו אנחנו לומדים להפעיל את המחשב - חוקרים אותו לפי הצרכים שלנו (ואז מקללים אותו ואת האמאמא שלו). אנחנו חיים עם הרבה 'חלקים לא משמעותיים' ומסדירים את זה לעצמנו (כמובן שהעולם עומד על שני פילים..)

להסביר לכל המבולבלים דה? חשבתי ש אסור לומר 'אדום כאש' כי זה דימוי שחוק, אבל 'אדום-כחול-וירוק' צבעי יסוד? אני ממש לא בטוחה שהגן אחראי כאן לבלבול שלי..

<לא להפסיק לשאול>
תבשיל_קדרה*
הודעות: 8851
הצטרפות: 10 נובמבר 2001, 08:15
דף אישי: הדף האישי של תבשיל_קדרה*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי תבשיל_קדרה* »

נכון, הלמידה מתרחשת בהדרגה וגם בקפיצות, אבל בשום שלב זה לא "מרחף" זמן מסויים ללא הקשרים!
נגה_שפרון*
הודעות: 323
הצטרפות: 14 אוגוסט 2002, 20:39
דף אישי: הדף האישי של נגה_שפרון*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי נגה_שפרון* »

ובזאת אני מתנדבת להסביר לכל המבולבלים למה במקרן סרטים יש שלושה צבעי יסוד (אדום, כחול וירוק) בעוד שבגן לימדו אותנו בתוקף שאדום כחול וצהוב הם הם מהות הכול
מחכים למוצא פיך!
יוחנן_בצק*
הודעות: 341
הצטרפות: 28 מאי 2004, 09:33
דף אישי: הדף האישי של יוחנן_בצק*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי יוחנן_בצק* »

דווקא בגן שלי לימדו את אדום-כחול-ירוק כצבעי יסוד.
(אבל מכיוון שגם לימדו שלרחב הזונה קראו כך משום שמכרה מזון, לא הייתי לוקח את גן שרה כאורים ותומים באופן אוטומאטי בכל נושא)
שני_צו*
הודעות: 464
הצטרפות: 03 פברואר 2005, 00:44
דף אישי: הדף האישי של שני_צו*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי שני_צו* »

מחכים למוצא פיך!

אופס, נראה לי שהסתבכתי, זו הייתה בדיחה.
אני אענה אבל בבקשה תמחקו אם זה לא קשור ולא לעניין.

תשובה קצרה: אפשר גם עם ירוק וגם עם צהוב. לא צריך לפטר את הגננות או לתקן את המקרנים.

תשובה ארוכה:

צבעי יסוד: בעין אנושית יש שלושה סוגי קולטני צבע. כל אחד מגיב לצבע יסוד אחר. מגיב זה אומר שולח אות חשמלי כשאור בצבע הזה פוגע בו. יש כחול, ירוק ואדום (לא מדויק אבל מספיק קרוב). משלושת הצבעים האלו העין מרכיבה את כל קשת הצבעים המוכרת לנו, לפי היחס בין העוצמות של צבעי היסוד. לחיות אחרות יש מספר אחר של סוגי קולטנים ולכן יש צורך במספר אחר של צבעי יסוד כדי להרכיב את הצבעים שהן רואות.

שיטת ההקרנה: כל מה שמקרין אור ישירות לעיניים שלנו- מקרנים, מסכי מחשב, טלוויזיות וכו משתמשים בשלושת צבעי היסוד הללו- כחול, ירוק ואדום. הידועים גם בשמם RGB

שיטת ההחזרה: כל מה שלא מקרין אור, אלא משתמש באור שמש או מנורה המוחזר ממנו- דפוס, תמונות, גואש וכו... משתמש בצבעים שונים. סיאן (ירוק+כחול), מג'נטה (אדום+כחול) וצהוב (אדום+ירוק). הידועים גם בשמם CMY. על מנת להרכיב את כל הצבעים.

למה?
אפשר לקרוא למשל פה http://www.rgbworld.com/color.html

באופן כללי הרבה יותר קל להרכיב צבעים בהקרנה מאשר בהחזרה. ראו ההבדל בין התמונה על המחשב לתמונה המודפסת. אבל, משתדלים...
אבישלום*
הודעות: 74
הצטרפות: 28 פברואר 2003, 05:32

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי אבישלום* »

http://www.phys.ufl.edu/~avery/course/3 ... /[po]color gamut[/po].gif

דיאגרמת chromaticity מייצגת את הצבע הנתפש(על ידי האדם) כתלות במרכיביו.

שלושה צבעי יסוד יציירו משולש, ואפשר להגיע לכל נקודה בתוכו,
ככל שהן ירחקו, כך יהיה יותר טווח צבעים
יוחנן_בצק*
הודעות: 341
הצטרפות: 28 מאי 2004, 09:33
דף אישי: הדף האישי של יוחנן_בצק*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי יוחנן_בצק* »

הידועים גם בשמם CMY. על מנת להרכיב את כל הצבעים.

באופן כללי הרבה יותר קל להרכיב צבעים בהקרנה מאשר בהחזרה. ראו ההבדל בין התמונה על המחשב לתמונה המודפסת

ויצרני המדפסות התחמנים הולידו את CYMK. למה K? שחור עבור BLACK.
מסתבר שכשהם עושים שחור רק מ-CMY הוא יוצא לא מספיק שחור, אלא שחור לייט חומחומי משהו.

<איך הגענו לפה?>
ב_דחילו*
הודעות: 818
הצטרפות: 13 יוני 2004, 10:05

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי ב_דחילו* »

הבנתי, תודה.
אולי המקור לבלבול הוא השמוש באותו כינוי: 'צבעי יסוד', לשני דברים שונים.

איך הגענו לפה?
<אין הבישן למד>
אפרת_מ*
הודעות: 940
הצטרפות: 04 אוקטובר 2003, 22:08
דף אישי: הדף האישי של אפרת_מ*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי אפרת_מ* »

בונים את הרעיון החדש אל תוך המערכת הישנה. כמו סריגה לעומת עבודת-טלאים.
לפי אחת הגישות ב"תיאוריות נאיביות" זה מה שקורה תמיד! לפי גישה זו אין דבר כזה בכלל למידה לא משמעותית (ד"א נאיבי זו מילה מתאימה יותר מאינטואיטיבי, כי גם ככה יש הרבה אמונות שליליות בתרבותנו נגד אינטואיציה, ולא צריך להוסיף עליהן..).
ישנו מצב שבו לילד ישנו ידע קודם נאיבי בנושא, והמורה ללא התיחסות לידע קודם אפשרי אצל הילדים מלמד את הגישה ה"מדעית". הילד נאלץ לבצע איזושהי התאמה בין מה שקיים אצלו במאגר לבין מה שהמורה לימד, ואז נוצרים שלל צירופים ביזאריים, מעוותים או רופפים (תלוי בילד, במידת החפיפה בין הידע הקיים לחדש וכד').ראיתי דברים מסוג זה קורים גם אצל סטודנטים שתירגלתי (פסיכולוגיה), כך שזה ממש לא מוגבל למדעים. שם אולי רק בולטת יותר ה"טעות".
כאשר אין לילד ידע קודם (וגם כאשר יש), עדיין יכול להיווצר מצב של תיאוריה לא קוהרנטית או שונה ממה שניסה המורה להעביר, והדבר מוסבר באופן מוצלח במיוחד באמצעות תיאוריה של גרנסבייכר (אם אני מאייתת נכון את שמה) על הבנת הנקרא: אנחנו יוצרים מבנה שמייצג את הידע שהוצג לנו, את פיסת הידע הבאה אנחנו מחברים במבנה נוסף שמחובר ומבוסס על פיסת הידע הקודמת וכך הלאה עם כל פיסת ידע נוספת שמוצגת לנו. לפעמים לא ברור לנו איך פיסת מידע מסוימת מתקשרת למבנה הקיים אצלנו, אז אנחנו מתחילים ליצור מבנה חדש, ואת פריטי המידע הבאים מקשרים למבנה החדש. כך נוצרים מצבים כמו שהוצגו כאן על שיפוע הקו והנגזרת (יכול להיות ששם הבעיה נבעה מאי הבנה של המורה, אבל לא ניכנס לזה..). לימדו על פונקציות ובניתי מבנה, כאשר לימדו על נגזרות, בוצעו רק חלק מהקישורים הנדרשים בין המבנה המנטלי החדש לזה הקיים.

צבעי יסוד- זה אותו הדבר ולא דברים שונים. שלושה צבעים שמהם ניתן ליצור את כל שאר הצבעים. אך אלו צבעים שונים אם יוצרים את השילובים בצבע (אטום) או באור. בענייני מדפסות - זה גם בכדי לחסוך דיו צבעוני שהוא יקר יותר...
מודי_תאני*
הודעות: 350
הצטרפות: 30 אוגוסט 2004, 11:15
דף אישי: הדף האישי של מודי_תאני*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי מודי_תאני* »

כמה הערות:

כישורים מתמטיים, לפחות בסיסיים נרכשים באופן טבעי
אני חושב שצריך להבדיל בין כישורים בסיסיים, ובין יכולת הפשטה. חיי היום יום ילמדו אותך שפה וחשבון, אבל לא להבין שירה או משוואות ריבועיות. וזה נכון בכל תחום.
כשלומדים לשחות באופן טבעי (אם זרקו אותך למים כתינוק), תוכל לשחות. הסגנון לא יהיה יפה ויעיל כמו של מישהו שלמד לשחות - בשביל זה, צריך שמישהו יראה לך איך מניפים את הזרועות לחתירה מושלמת. כשילד הולך לקורס שחיה, מתחילים מחוץ למים. עושים תנועות שאין להן קשר למציאות של חייו. רק כשהוא במים ובאמת שוחה יש לתנועות הקשר. רק בגלל יכולת ההפשטה הוא יכול ללמוד את התנועות מחוץ למים.

לוותר על היומרה של לימוד מדע ולהסתפק בהקניית מעין קרוא וכתוב מדעי. לימוד שטחי של מושגים שיאפשר להם להתמצא ברמה המניחה את הדעת במאמרים מדעיים מהסוג שמתפרסמים בעיתוני הערב
מענין למה מאמרים מדעיים בעיתון הם ברמה הניתנת להבנה למי שיש לו מושג שטחי במדעים, מאמר על ההבדל בין שירת עמיחי לשירת נתן זך נמצא בתחום הרבים ואמור להיות מובן לקורא עיתון ממוצע (למרות שאני אישית לא מבין אף מילה ממאמרים אלה), אבל מאמר על תרופה חדשה לאידס יתמקד ברכילות על הממציא.
יונת_שרון*
הודעות: 8089
הצטרפות: 13 יוני 2001, 02:23
דף אישי: הדף האישי של יונת_שרון*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי יונת_שרון* »

חיי היום יום ילמדו אותך שפה וחשבון, אבל לא להבין שירה או משוואות ריבועיות.
להבין שירה זה משהו שאפשר\צריך ללמד? אותך לס. יזהר!
משוואה ריבועית זה משהו שצריך לדעת? למה?
בר_עדש*
הודעות: 992
הצטרפות: 31 אוגוסט 2004, 15:16
דף אישי: הדף האישי של בר_עדש*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי בר_עדש* »

אז מה בעצם עושים המורים בכיתות אם הם כבר יודעים את כל זה? הפתרון שהוצג במהלך שיעור הוראת המדעים הבא היה שיטת הרפלקציה. על מנת לעודד את התלמיד לקיים למידה משמעותית, נותנים לו בסוף כל תקופה למלא דף רפלקציה.

אולי חבל לאלץ ילדים ללמוד את הנושאים האלה, אם בכל מקרה האילוץ הזה פשוט לא עובד? המרצה הביטה בי ואמרה "מה את מציעה שנעשה? אולי נבטל את כל לימודי החובה במדעים? אולי נבטל את כל לימודי החובה? באיזה עולם את חיה? מי את חושבת מממן את המחקרים שלך?"

לאחר כמה פגישות עם חוקרים במחלקה להוראת המדעים, ההתנסות ששני כתבה עליה מאד לא מייצגת. אני לא יודע מי היתה המרצה, אבל הגישה שלה שונה מאד מזו שאני נתקלתי בה.

אם חשקה נפשך בצאצא מדען, אין לך אלא להתרווח לאחור בכורסתך, להחזיק אצבעות, ולתת לעולם ולילד לעשות את שלהם.
אני גם נהגתי לחשוב כך. לאחר שנחשפתי לתחום אני לא בטוח שזה נכון. לא כל ילד שפועל עצמאית בעולם יפתח חשיבה מדעית ביקורתית (בדיוק כמו שלא בכל גן בו ניתן לילדים "זמן חופשי" יתפתח משחק חופשי). יש דרכים רבות בהם מבוגר יכול לעודד צמיחה של חשיבה כזו, ואני לא בטוח שהיא מתפתחת "מעצמה". האם באמת יש דרכים כאלו ומהן? איך מתקיים תהליך הלמידה? איך לעודד את הלמידה? איך ליצור סביבה אנושית שמעודדת התפתחות ולמידה? איזו למידה כדאי לעודד (למידה לא רצויה היא לדוגמא למידה של התשובות שהמורה רוצה לשמוע)? אלו השאלות איתן מתמודד תחום הוראת המדעים. השאלות האלו מעניינות אותי גם כמי שנגע בתחומי מדע שונים, גם כמנחה למידה, וביחוד כהורה.

השבוע, לאחר שיחה עם מישהי בעלת נסיון רב בהכשרת מורים וגננות, היא הציעה לי לקרוא את הספר "המסע את הלא-נודע" של משה קליין ודני לסרי. הספר מיועד לגננות ועוסק בהוראת המדע בגנים (מומלץ בחום גם להורים בחינוך ביתי). הוא די מייצג את הגישה של האנשים שאני דיברתי איתם במחלקה.

מבחינת השינוי בשטח - זה אחד ההדברים היותר מתסכלים בעבודה בתחום. בהרצאה האחרונה שהייתי בה אמרה המרצה שמנסיונה, הגננות הכי פתוחות לקבל רעיונות חדשים (אבל רבות מהן לא רכשו חשיבה והשקפת עולם מדעית בעצמן, כך שיש להן בעיה ליישם אותם). אחריהן מורות היסודי, אחריהן המורות בחטיבת הביניים, ואת המורות בתיכון גם בולדוזר לא יצליח להזיז (שלא לדבר על המפקחות של משרד החינוך). במציאות הזאת יתכן ש דף רפלקציה הוא הטוב ביותר שהצליחו לעשות.

אולי חבל לאלץ ילדים ללמוד את הנושאים האלה
בהערת אגב שלה, תוך כדי ההרצאה, המרצה (ראש תחום הפיזיקה במחלקה) אמרה שברור שאם אין מוטיבציה, כלומר, אם הילד לא רוצה ללמוד את הנושא, אין שום טעם לנסות ללמד אותו. היא התיחסה לזה כדבר מובן מאליו, ולא נראה שמישהי מהנוכחות (רובן חוקרות במחלקה) חלקה על זה.

יש עוד הרבה בעיות שמכשילות את למידת המדעים במוסדות הלימוד הרגילים. דני לסרי מתיחס לחלק מהן בספרים שלו. בקרב רוב החוקרות (כל אלו שדיברתי איתן - כולל כאלו שכתבו תוכניות לימוד עבור משרד החינוך) יש הכרה בבעיות האלו. השאלה עליה קשה להם לענות היא: מה לעשות עם זה? (לא בתור הורה, אלא כחוקר במחלקה).
אני עוד לא בטוח לגבי התשובה. תהיתי אם יש לאנשים כאן רעיונות בנושא. (להמליץ למשרד החינוך לבטל את לימודי החובה זה רעיון טוב, אך סביר להניח שהוא לא יעבוד).
עדי_די*
הודעות: 8
הצטרפות: 02 מרץ 2006, 16:15
דף אישי: הדף האישי של עדי_די*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי עדי_די* »

מדהים שבדיוק היום שוב חשבתי על הנושא.. בכל זאת חוזרים מחר ללמד.
כרגע אני מלמד באותה מערכת חינוך קלוקלת, מדעים וביולוגיה וכל יום מנסה להתמודד בעצמי עם השאלות שעולות במאמר.
חשוב לדעת שההמלצות צריכות להיות לאוניברסיטאות ולמכללות המכשירות מורים ורק אחר כך למשרד החינוך.
בהוראת המדעים קיבלתי הרבה כלים ללמד ביולוגיה וללמד בכלל בצורה משמעותית, ע"פ עקרון הקונסטרקטוביזם, כלומר ליצור ערעור בין הידע של הילד לבין המציאות, להביא אותו (או לנסות להביא אותו) להבנה שיש בעיה, שאין הלימה בין מה שהוא חושב למה שקורה במציאות ואז לנסות להבנות ביחד איתו הסתכלות חדשה על הדברים והבנה חדשה. יפה נכון?! אבל קשה, קשה ליישום, קשה להשקעה קשה בגלל האופי ההטרוגני של הכיתה. אבל עובד, יחסית. השיעורים הרבה יותר מענינים, שומעים את דעתם של התלמידים, הרעיונות שלהם, הם לומדים לנסח דעה ולענות לחבריהם, להקשיב ולהבין מה נאמר בכיתה.
אני חושבת שהבעיה נובעת בכמה דברים שדווקא לא הוזכרו כאן, והם לדעתי חשובים לא פחות:
1) מורים רבים מוצאים פיצוי לאגו שלהם בהוראה. הם רואים עצמם כעליונים וכופים את דעתם על התלמידים, בכל המקצועות, כולל מדעים ולכן הסכנה בהפיכת המדע לדת או אמונה. (לדעתי זה נובע מכניסה לכיתה במצב של בעיות בבטחון עצמי).
2) רוב המורים לא מקבלים הכשרה לביצוע רפלקציה בהוראה מכל סוג שהוא (אני חייבת לצין שבמכללת אורנים יש לכך דגש רב) ולכן זה מסתכם בדף עבודה. אך יש לזכור שלרפלקציה יש כמה מישורים: המורה מול הכיתהף התלמיד מול חומר הלימוד והתלמיד מול עצמו, את כל זה ניתן לבצע בכיתה, גם בכיתה גדולה. אבל כן, צריך להשקיע מחשבה וזמן.
3) גם בבית הספר, כל מורה יכול לקשר את נושא הלימוד לחיי היום יום של הילדים. מצריך התעניינות בחיי הילדים וכמובן... השקעה.
אני יכולה להמשיך ולהמשיך ולהמשיך, אבל אני אסכם.
4) ניתן ברוב הכיתות ליצור לימוד אינדווידואלי, ע"פ העיניין והיכולת של הילד בתוך מערכת החינוך הרגילה.
במקום להאשים משרדים, מערכות הורים, ילדים וכו' אנחנו (המורים) צריכים להסתכל על עצמנו ולהבין שהיום ידע זמין לכולם, לנו, המורים, נותרה העבודה הקשה ביותר. להביא את הילד ברצון אל הידע, לתת לו את הכלים לקרוא את הידע ולנתח אותו בצורה ביקורתית ולא לקבל כל דבר שנכתב או כל תיאוריה שהומצאה.
ולעשות את כל זה במערכת תחרותית שבכלל לא מאמינה במה שכתבתי עכשיו.
אנחנו צריכים להבין שהוראה זה מקצוע שדרושה בו השקעה ואהבה, לא אהבה לידע או אהבה שלך ללמד אלא אהבה לילדים. ולדעת שבהוראה הפיצוי לזמן הוא לא כסף, אלא הוצאה לעולם ילד שאוהב את החיים, סקרן ובריא בנפשו. זהו הילד יגדל בסופו של דבר יגדל ויצטרך להחליט מהן העקרונות שלו והאמונות שלו, וביאזה אופן הוא רוצה ללמד ולחנך. ושחס וחלילה אני לא חושבת ששכר המורים מוצדק, אני רק חושבת שכסף הוא עיניין שולי, לפחות בעולם שלי.
כמו כן הייתי רוצה לבקש לא לבקר מורים אם אתם לא מורים, יש הרבה דרכים נכונות והרבה דרכים לא נכונות, פשוט צריך להמשיך ולהאמין שניתן לשנות את פני החינוך מתוך המערכת.
בקשר להוראת המדעים, ישנם גם הספרים ד"ר יוסי נוסבאום העוסקים בתפיסות שגויות בחינוך, אני ממליצה עליהם, כי הם מהווים ראיה שונה להוראת מגעים במערכת החינוך הקיימת היום. אני הולכת לקרוא את הספרים של דן לסרי, אני מכירה את השם הבית ספר, הגיעה הזמן לקרוא.
באהבה- עדי
שני_צו*
הודעות: 464
הצטרפות: 03 פברואר 2005, 00:44
דף אישי: הדף האישי של שני_צו*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי שני_צו* »

(להמליץ למשרד החינוך לבטל את לימודי החובה זה רעיון טוב, אך סביר להניח שהוא לא יעבוד).
זה כמו להגיד "אני יודע מי מממן את המחקרים שלי" :-)

ורק רציתי להוסיף שאני רוכשת את מלוא הכבוד לחוקרים במחלקה, למדתי שם הרבה. למעשה, אחרי שנים ששמעתי על "למידה לאין שיעור" מאנשים שחיים את זה ביום יום, מי ששכנע אותי שזו הדרך הנכונה אלו החוקרים של המחלקה בשיעורים שהם העבירו לי ובמחקרים שהם הפנו אותי לקרוא.
בר_עדש*
הודעות: 992
הצטרפות: 31 אוגוסט 2004, 15:16
דף אישי: הדף האישי של בר_עדש*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי בר_עדש* »

זה כמו להגיד "אני יודע מי מממן את המחקרים שלי"
לא בדיוק. אני לא חושב שביטול מערכת החינוך יועיל לרוב האנשים, ואני לא חושב שצריך לסגור את משרד החינוך. למעשה, אני בטוח שלא. מה שנחוץ הוא שינוי המערכת ולא ביטולה. unschooling יכול להיות פיתרון טוב עבורך, אך לא עבור רוב האוכלוסיה. בהרבה מקרים את רוצה להקנות לילדים כישורים שאין להוריהם או בסביבתם. בניגוד לדעות שהובעו למעלה, אני מאמין שזה כן אפשרי (רק עוד לא בטוח איך).

הייתי רוצה לבקש לא לבקר מורים אם אתם לא מורים
אני לא התכוונתי לבקר מורים. רק הצגתי את תמונת המצב כפי שהוצגה לי לגבי רוב המורים (גם על-ידי מורים מתוך המערכת).

ניתן ברוב הכיתות ליצור לימוד אינדווידואלי, ע"פ העיניין והיכולת של הילד בתוך מערכת החינוך הרגילה.
אני לא רואה איך זה יתכן.
אני מקווה ללמוד על זה יותר בקרוב, אבל אשמח אם תפרטי כאן מנסיונך.
שני_צו*
הודעות: 464
הצטרפות: 03 פברואר 2005, 00:44
דף אישי: הדף האישי של שני_צו*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי שני_צו* »

_להמליץ למשרד החינוך לבטל את לימודי החובה זה רעיון טוב, אך סביר להניח שהוא לא יעבוד).
זה כמו להגיד "אני יודע מי מממן את המחקרים שלי"_
לא בדיוק. אני לא חושב שביטול מערכת החינוך יועיל לרוב האנשים, ואני לא חושב שצריך לסגור את משרד החינוך. למעשה, אני בטוח שלא. מה שנחוץ הוא שינוי המערכת ולא ביטולה

לא נאמר שום דבר על סגירת משרד החינוך. מה שנאמר זה לבטל את לימודי החובה במדעים. הזהות האוטומטית הזו בין ביטול הכפייה לביטול המערכת היא זו שמפריעה לרוב אנשי המערכת לעשות את השינוי לדעתי.
מאחר והם רואים בכפייה בסיס למערכת כולה הם לא יכולים בכלל לדמיין אותה מתקיימת ללא כפייה.
האמת היא שאפשר לבטל את הכפייה בלי לבטל את המערכת. יש בתי ספר בכל העולם שמוכיחים את זה כבר שנים.

מישהו ראה את הגבינה שלי?
בר_עדש*
הודעות: 992
הצטרפות: 31 אוגוסט 2004, 15:16
דף אישי: הדף האישי של בר_עדש*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי בר_עדש* »

מאחר והם רואים בכפייה בסיס למערכת כולה הם לא יכולים בכלל לדמיין אותה מתקיימת ללא כפייה.
|Y|

אני מאמין שיש אנשים במשרד החינוך שאם ידגימו להם שבלימודים פתוחים ניתן להשיג תוצאות יותר טובות, הם כן יהיו מוכנים לשקול את זה. אני מקווה שעם שרת החינוך החדשה יהיה הרבה יותר קל לקדם רעיונות כאלו.
המחקר שאני חושב לעשות הוא בכיוון הזה - לנסות למפות תהליכי למידה במסגרות חינוך שונות.

גם היום המערכת לא שוללת באופן מוחלט את החינוך הפתוח (אני יודע לפחות על בית-ספר פתוח אחד שהוא בית-ספר עירוני, כלומר, המורים מקבלים משכורת ממשרד החינוך), והשינוי אפשרי. יש בתוך המערכת הרבה מורים שמזהים את הצורך בשינוי - וצריך רק לשכנע אותם מה הכיוון הנכון. לבטל את הכפיה בשנים הקרובות לא נצליח, אבל אפשר לקדם תהליך בכיוון הזה.
שני_צו*
הודעות: 464
הצטרפות: 03 פברואר 2005, 00:44
דף אישי: הדף האישי של שני_צו*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי שני_צו* »

בהצלחה בר עדש!! :-)

אולי המחקרים שלך יצוטטו פה באתר בגאווה בעוד מספר שנים ;-)
עדי_די*
הודעות: 8
הצטרפות: 02 מרץ 2006, 16:15
דף אישי: הדף האישי של עדי_די*

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי עדי_די* »

בר עדש, אני חייבת לומר כי חצי ממני רוצה לצאת ולומר בלי בית ספר, בלי מסגרת, לימוד אלטרנטיבי. והחצי השונה אומר לי, לשנות מבפנים, לשנות מבפנים. זה לא קל לחיות עם שתי קולות כל הזמן, אך כרגע, בשלב זה של חיי אני מרגישה כי הקול השני נכון יותר.

למה הכוונה שלך ב "צריך לשכנע אותם מה הכיוון הנכון"? יש רק כיוון אחד נכון? האם בית ספר פתוח מתאים לכל הילדים? לכל המורים? לכל ההורים.
כשבאים לדבר על הוראה אין חוקים, אין מדע, אין נכון לא נכון, יש נכון יותר ויש נכון פחות והוראה צריכה לבוא קודם כל מאהבה.
אני חושבת שאם בית הספר/משרד החינוך/המורים, יגדירו את המטרות האופרציונליות שלהם לגבי ההוראה יהיה קל יותר להתקדם וללמד. אני לא ממש מצליחה להבין מה המטרות של המורים, ואני מדבר קודם כל על הוראה.

לגבי ההוראה האינדווידואלית, אני משתדלת ללמד בשיעור אחד, את אותו הנושא, בדרכים מגוונות, כך שכל אחד ימצא את הדרך שלו ללמוד.
לדוגמא, אם אני נותנת קטע קריאה, של לימוד עצמי, תוך כדי שיעור, אני מקריאה לקבוצה שמתקשה לקרוא, מי שסיים עוזר למי שעדיין קורא ועונה על השאלות. לאחר וכן אני מסכמת ביחד איתם את האינפורמציה בדף. זו רק דוגמא אחת, אבל היא טריה מאתמול. איזו כיתה זו לדעתך?
עוד דבר שאני עושה זה בוחן מושגים ע"י משחק. דומינו, רביעיות, תשבץ, הם צריכים לשחק ע"פ המושגים שלמדנו והיו צריכים לחזור עליהם בבית. מי שלא מצליח מקבל את המשחק הביתה וחוזר על זה בבית. ויש לי עוד הרבה "שטויות" כאלה.

יכול להיות שחסרה "תחרות", אולי אם משרד החינוך ירגיש "מאויים" ע"י בתי ספר אלטרנטייבים, המערכת תתחיל להשתנות. אולי המחקר שלך יוכל להביא להתחלת השינוי הזה. כי לא משנה איפה מה ואיך, העיקר שיהיו לנו ילדים מאושרים שאוהבים את החיים ויודעים לראות מעבר ל...
ענתוש*
הודעות: 1
הצטרפות: 13 פברואר 2015, 14:32

חינוך חופשי והוראת המדעים מתוך באופן 56

שליחה על ידי ענתוש* »

הי שני,
מאד נהניתי לקרוא את הכתבה שלך "חינוך חופשי והוראת המדעים"
אני מורה למדעים שלומדת לתואר שני במטרה לעשות שינוי. נגעת בדיוק במקומות שאותם אני רוצה לשנות!
אשמח אם תוכלי לעזור לי ולכתוב לי איפה אני יכולה למצוא את המחקר על הוראת חוקי ניוטון בפיזיקה, שעליו דיברת בתחילת הכתבה.
זו הפעם הראשונה שאני נפגשת בעלון וכנראה לא האחרונה....
ענת
שליחת תגובה

חזור אל “למידה”