- עקרון הלמידה העצמית - הלמידה לעולם באחריות הלומד.
- עקרון הנסיבות האופטימליות ללמידה - אוירה משפחתית אוהדת.
הלמידה העצמית מתרחשת בכל מקרה על ידי כל אדם באשר הוא.
מאידך, בתקופתנו, מתוך תפישה שגויה של מערכות הממסד האמונות על נושא החינוך וההשכלה של הילדים מטעם המדינה והסדר הציבורי - מופרעת הלמידה העצמית תדיר על ידי מורים או מלמדים אשר מאמינים - באמת ובתמים - כי האחריות על למידת התלמיד מונחת על כתפיהם. אז, אחריות זו נשללת כביכול מהלומד עצמו.
שלילת האחריות על הלמידה תהא לעולם בדרך של כפיה. כפיה המתרחשת מעשה יומיום על ילדים רבים על ידי מורים ושיטות הוראה, או תנאים חיצוניים, המקבלים אישור ומנדט מידי הוריו של הילד. כך, דרך ההיכנעות שלהם עצמם בפני הכפיה הרעיונית אשר היא לב התפישה המערכתית את מושג החינוך, באופן עקיף כופים ההורים על ילדיהם פרשנות זו למושג חינוך.
כך, באיצטלא של חינוך ופדגוגיה מתקיים אינוס של תבניות חשיבה, זכרון והאדרת חשיבות המידע, אל תוך מוחו של אותו תלמיד אשר בהיותו רך בשנים ותלוי לחלוטין במיטיביו - מפנים בעל כורחו גישה זו (המקבילה חינוך לכפיה), ומקבל כי עליו ללמוד את מה שנכון על פי מה שנאמר לו, תוך התכחשות לכשריו, סגולותיו, נטיית ליבו וסקרנותו הטבעית. כך, תוכניות לימודים בלתי רלוונטיות לחיי הילד עצמו נמצאות ממלאות את יומו ואת עיסוקיו במשך תקופת צמיחתו וגדילתו, כשהוא מניח בצד - בלית ברירה - את יכולתו המדהימה ללמוד לבדו. יכולת משותפת לכל המין האנושי.
בתהליכי הלמידה הנכפית מגדילים הפדגוגים המקצוענים ומחייבים הדגשה של הטעון תיקון על פני העצמה של הכשרונות והסגולות הייחודיות של אותו תלמיד בודד. בהסתכלות על המסה של התלמידים חוטאת המערכת במובנים רבים בהיותה מוחקת את זהותו הייחודית של התלמיד תוך נסיון ליישר אותו על פי כללים שרירותיים.
למידה עצמית בשנים הראשונות מתרחשת לאין שעור וללא תוכנית לימודים, כאן ניתן גם להגדיר את תפקיד המורה או ההורה באופן תמציתי - להגיב אל הילד ולגבותו באשר הוא - להניח לו את התווך והתמיכה הנדרשים לצמיחתו והבשלתו. מכאן, יהיה על המורה לזהות את יכולותיו של התלמיד, סגולותיו האישיות ולתווך בעבורו את הנדרש על מנת שזה יוכל לצמוח ולגדול.
תינוק ממלמל וההורה ממלמל חזרה, תינוק מבקש ללכת על שתיים היות וההורה הולך על שתיים, יכולות היניקה, הזחילה הישיבה, ההליכה, קשר יד עין, דיבור והבנת השפה נרכשות מאליהן כאשר ההורים מגיבים אל הילד ומניחים לו ללמוד את צעדיו (תרתי משמע) תוך כדי צמיחתו - בהווה חייו. גם התקשורת הבין אישית נבנית במקביל ללא תוכנית - לאין שעור.
עקרון הנסיבות האופטימליות ללמידה - אוירה משפחתית אוהדת
למידה עצמית אינה יכולה להתקיים במלואה ולהעלות תועלות אישיות - על פי מי שהתלמיד הוא ללא תנאים מתאימים.
יצירת תנאים אלה הם שעומדים אם כך בלב אחריותו של המורה - ההורה.
עומד המורה - ההורה בפני תלמידו - הילד או אף האדם הבוגר (שכן לעולם למד האדם את חייו) ונדרש לדעת לזהות את מהותו של התלמיד, את כשרונותיו וסגולותיו - על מנת להניח לו כלים מתאימים להתפתחות אישית. למידה זו של "מי הוא התלמיד?" היא למידת המורה והיא הרווח הגדול של המורה אשר עתיד לראות במו עיניו כיצד מוריקים כל ענפי השיח הצעיר שהוא אמון על צמיחתו.
כאשר התלמיד מעלה מתוך רצונו האישי - סקרנותו ורעננות חשיבתו - נושא או כוון מסוים, יהיה זה מתפקיד המתווך שלו - מורה - הורה לתת לו גיבוי מלא - למי שהוא ולמה שמעניין אותו - כשהוא נדרש להתערבות מינימלית בבחירותיו.
מינקות ועד הבשלת הילד לבחירת מסגרות שרירותיות או בניית מסגרת מותאמת אישית, יש לדאוג לתנאי חממה מתאימים הכוללים בראש ובראשונה - סביבה אוהדת כשהמשפחה עשויה לספק סביבה זו ברמה האופטימלית.
סביבה משפחתית אוהדת מהווה את המצע עליו צומח הילד מהבחינה הרגשית נפשית. מצע זה מבטיח פיתוח כשרי אינטליגנציה רגשית אשר מאפשרים לילד את גיבושו כאישיות מיוחדת - אדם שלם אשר מתוך שלמותו והבשלתו מקיים קשרי גומלין עם הסביבה הקולקטיבית.
בתוך המסגרת המשפחתית האוהדת - בפועל מתקיימים לימודי תקשורת ויחסי אנוש תוך למידה מתמדת של יחסים אלה ויכולת להגדרה עצמית וזהוי עצמי.
מינקות עד זקנה אנו מלווים ומלווים בדמויות מפתח המגולמות בבני משפחתנו, הורינו, אחינו, המשפחה המורחבת, ילדינו והדור הבא. גם אלה מאתנו אשר בשל נסיבות חייהם נקטע הקשר המשפחתי אל עברם - הן בשל אובדן, או הגירה, או ניתוק מכוון - מוצאים לעצמם עד מהרה דמויות דומות לאלה שהיו במשפחתם - על מנת שאלה יתלוו אליהם במסע חיים זה.
מכאן שבכל מקרה המשפחה הגרעינית והמורחבת משחקת תפקיד מרכזי בתהליכי החיים, הצמיחה וקשרי הגומלין של האדם בחייו. מכאן חשיבות היות האוירה המשפחתית האוהדת בתקופת צמיחת הילדים והבשלתם אל תוך עצמאות.
עד כאן תקציר סדנה מ יום עיון באופן טבעי 2003 2003
נשמח להמשך דיאלוג בעניין.
אורנה וצפריר.
{קריאה נוספת (אנא הוסיפו קישורים רלוונטים: ספרים, מאמרים, אתרים אחרים, דפים אחרים באתר זה)}
{שאלות ותשובות (אנא הוסיפו שאלות וענו על הקיימות)}
מדוע לא יכולה להתקיים למידה עצמית במסגרת מערכת החינוך?
האם חינוך ביתי הוא מעשי במשפחה קטנה ומבודדת של ילד אחד או שניים?
מדוע אי אפשר או לא צריך למדוד למידה?
{דיון}