שם הדף שונה מ"יוגה דולפין"
בהמלצת לוונדר סגול, החלטתי לפתוח דף בית אישי (-:
מהי יוגה?
היוגה בבסיסה היא פילוסופיית חיים כוללת - גופנית, שכלית, נפשית ורוחנית.
היא נחשבת כמדע החיים האלוהי (The Divine Science of Life).
מקור המילה יוגה הוא בשורש "יוג" שפירושו - איחוד, חיבור (וכן לקשור, לצרף, להצמיד ולרתום בעול, לכוון ולמקד את תשומת הלב, להשתמש וליישם).
מדובר הן בתהליך, והן בהשגת המטרה הסופית של איחוד התודעה האינדיבידואלית (Jiva) עם ה תודעה הקוסמית, המודעות הטהורה והאבסולוטית (Brahaman) שטבעה הוא קיום, דעת ונועם מוחלט.
פילוסופיית היוגה הועברה במשך דורות על דורות מפה לאוזן, עד שאבי היוגה, פטנג'לי, העלה על הכתב <לפני יותר מ-2000 שנה> את הסוּטרוֹת, פסוקי היוגה (The Yoga Sutras) בהם הוא מגבש את שמונת האיברים המרכיבים את היוגה (יאמה, ניאמה, אסנה, פרנייאמה, פרטייהרה, דהרנה, דהינה, סמדהי).
סוג היוגה הנפוץ במערב מכונה "האתה יוגה", ומבוסס על שניים מתוך שמונת השלבים (תנוחה - אָסַאנַה - ותרגילי שליטה ב נשימה - פְּרָנַאיָימַה).
הטענה היא, שכאשר מתרגלים את ה"האתה יוגה" בהתמסרות ובריכוז, היא מהווה יותר מתירגול פיזי לגוף, ומביאה ליישום של יתר שלבי היוגה:
מצוות מוסרית אוניברסליות (יַאמַה), טיהור עצמי באמצעות משמעת (נִיאָמַה), כינוס חושים (פְּרַטְיַיהָרָה), ריכוז (דְהָרַנַה), מדיטציה (דְהיָינַה) ומצב של תודעת על (סַמָדהִי).
בעצם אותו איחוד, חיבור בין תודעת הפרט לתודעה הקוסמית, הוא מהות העניין, והוא מתרחש תוך כדי התירגול.
תירגול נכון של תנוחות היוגה ושל תרגילי השליטה בנשימה, גורמים לשינוי, להתמרה.
התירגול במרחב הפיזי, משפיע על שינויים עדינים.
באמצעות תנוחות היוגה, תרגילי הנשימה ותרגילי ההרפייה, היוגה מעצבת גוף בריא, חזק וגמיש
מלמדת נשימה נכונה ומלאה ומסייעת להרגעה.
היוגה גם משפרת את זרימת האנרגיה בגוף, ובכך מהווה רפואה תחזוקתית ומונעת, המומלצת לכל אחד.
תירגול מתמיד ביוגה מביא ל מימוש וגילוי כוחות הריפוי הטבעיים הגלומים בתוכנו
ומסייעת לנו להתקרב לטבענו האמיתי.}
יוגה לילדים
יוגה, הקשבה ומודעות ©
התכנית מכוונת להעצמה‚ להגברת מודעות, ולרכישת כלים ליצירת תרבות של קשב.
בנוסף ליתרונות אותם מעניקה היוגה, מדגישה תוכנית זו תכנים נוספים, המפתחים קשב, תשומת לב ומודעות לעולם הפנימי - דרך נשימה‚ תחושות‚ מחשבות‚ רגשות ודמיון.
מדוע יוגה לילדים?
ילדים נולדים יוגים, הם מתרגלים יוגה באופן טבעי כחלק מהתפתחות שלהם. התבונן בתינוק על ביטנו; כיצד הוא מרים את איבריו מהרצפה לתוך תנוחת הארבה, וכיצד הוא מוצא בקלות את תנוחת הקוברה. אתה אפילו עשוי לראות תינוק כורע בתנוחת היונה. כשהם מתחילים לזחול, הם מותחים את עצמם לתוך תנוחת הפרה ומרימים את צווארם כדי לראות אותנו. כשילדים לומדים ללכת, הם קודם כל מרימים את עצמם לתוך תנוחת הכלב.
יוגה לילדים שונה במקצת מיוגה למבוגרים - היא יותר פעילה והרבה יותר כייפית. יוגה היא דרך נפלאה בשביל ילדים להישאר, או להפוך לבעלי ביטחון עצמי, בריאות טובה, איזון, שמחה, שלווה, וריכוז. יוגה משתמשת באנרגיה האינסופית של הילד ונותנת לו שיעורים בעלי ערך בחשיבה חיובית, מודעות לגוף ולמחשבות, התחשבות בסובבים אותו, חוזק ושלווה פנמיים.
כל שיעור יוגה לילדים מתמלא בחיים עם מסעות קסומים ופגישות עם בעלי חיים וחפצים שונים בצורת תנוחות יוגה מגוונות, תרגילי נשימה מהנים, מדיטציות בדמיון מודרך, הרפיות מרגיעות, סיפורים מעניינים, ומשחקים יצירתיים.
משמעות המילה יוגה היא אחדות – הקשר בין הגוף והרוח. התרגול של אסאנה (תנוחות יוגה) ופראנאיאמה (תרגילי נשימה יוגים), עוזר ליצור איזון בין הגוף וההכרה. הן עובדות יחד כדי להשיג חוזק, גמישות ושלום פנימי.
בשיעור יוגה לילדים, אנחנו מתרגלים תנוחות יוגה ותרגילי נשימה כדי להשיג מטרות ארוכות טווח אלו. בלי להבין, הילדים לומדים שיטות שעוזרות לגוף שלהם להפוך לבריא יותר, חזק יותר ורגוע יותר. אם הם זזים, מחקים, ומכייפים, אז הם לומדים. ילדים תמיד לוקחים איתם יותר ממה שנראה לעין בכל שעור. הם אוהבים להשוויץ ולהראות את מה שלמדו והם אוהבים לקשט את תנוחות היוגה על ידי הוספת דמיון או המצאת תנוחות חדשות משלהם!
יוגה היא משמעת שעוזרת לילדים לפתח הכרה רגועה ומאוזנת, וגם מסייעת להם לבנות גוף חזק וגמיש – כלים שהם יכולים להשתמש בחיי היומיום שלהם.
יוגה לילדים אינה עוסקת בלהיות מושלם או נכון, לכן יש לאפשר לכל ילד לעשות טעויות וללמוד מהן. אם ילד צוחק או משתולל מעט בזמן שהוא עושה יוגה, זה מצוין! יתכן שזו דרכו לשחרר לחץ או פשוט לכייף. יוגה זה ללמוד איך לחיות בלי ציפיות מקובעות, איך לחיות בהווה, איך להיות מודע לגוף שלך, ואיך לחיות חיים שלווים ומלאים בשלום.
למרות שהיוגה מקובלת מזה שנים רבות בקרב מבוגרים, רק לאחרונה הוכר בהשפעתה המיטיבה על ילדים.
היוגה מגבירה את המודעות העצמית שלהם, מסייעת לבניית הערכתם העצמית, ומחזקת את גופם.
היוגה מלמדת נשימה נכונה ומלאה, מסייעת לשמירה על הגמישות ולשיפור היציבה, משפרת את זרימת האנרגיה בגוף, ופועלת בכוון של הרגעה ופיתוח הפעילות המנטלית.
תנוחות היוגה יוצרת לחיצות מיוחדות המגרות את הגוף והמוח, גורמות לשינויים הנחוצים להתרחש, וכך להפוך לבן-אדם בריא, שמח ושלם.
בנוסף לכל המרכיבים של תנועה יצירתית, היוגה לילדים כוללת גם את כל המרכיבים החיוניים של מודעות לנשימה, שמביאה לרגיעה פיזית ומנטלית, ולמיקוד ההכרה.
היוגה לילדים מפתחת כשרי גוף-נפש, ואת ההזדמנות לחוות את "העצמי שבפנים".
איך זה נעשה בפועל ?
היוגה לילדים הינה דינמית הרבה יותר מיוגה רגילה.
היא משלבת דמיון מודרך ומוזיקה, שירים, סיפורים, משחקי יוגה, חיקויי חיות, יצירה ועוד...
במהלך השיעור, יש לאפשר לילדים להגיע לתנוחות בדרכם היצירתית, ואף ליצור בעצמם תנוחות חדשות.
כך מפתחים הילדים את החיבור לגוף מתוך עולמם הפנימי, מבטאים את עולמם הרגשי באמצעות תנוחות הגוף והמצאת תנוחות חדשות,
ומוצאים את הדרך האישית שלהם ליצור תנועה ולבטא אותה.
היוגה מאפשרת לילדים לתת דרור לדמיונם.
פראנאיאמה - תרגילי נשימה
הנשימה הנלמדת ביוגה הינה נשימה נכונה ומלאה, המאפשרת אספקת חמצן עשיר לגוף, ובכך מעניקה חוסן, בריאות, חיוניות ומרץ.
תרגילי הנשימה של היוגה, מלבד היותם כלי להכנסת מקסימום חמצן למערכת, מאפשרים גם להשיג בהדרגה שליטה בהכרה, מפני שיש קשר ישיר בין מצבנו המנטלי לבין הנשימה שלנו.
לכן תרגילי היוגה משפיעים באופן טוב ומרגיע על המחשבות וההכרה.
בשיעורי היוגה מלמדים:
העמקת הנשימה על ידי שימוש בכל חלקי הריאה .
תרגילי נשימה המפתחים את הריאות ואת המודעות לשאיפה ולנשיפה.
תרגילי נשימה המשפיעים על הריכוז, השקט והאיזון הפנימי.
אסאנה - תנוחה
היוגים שפיתחו את היוגה, למדו על גמישות הגוף מהתבוננות בטבע. הם חקרו את תנוחות החיות ואת הנשימה המיוחדת לכל חיה. הם החלו לחקות אותן וכך גילו את היתרונות שיש בצורה של כל חיה. עד היום חלק מתנוחות היוגה נקראות על שמן של חיות, ציפורים וחרקים.
תרגילים אלו משפיעים לא רק על השלד והשרירים, (חיזוק והגמשה) אלא גם על האיברים הפנימיים, כגון הלב ומערכת הדם, המערכת האנדוקרינית, מערכת העצבים, איברי הבטן הפנימיים וכו'.
תנוחות היוגה יוצרות לחץ על נקודות אנרגטיות חשובות, וכך משפרות את זרימת האנרגיה בגוף.
הרפיה
המטרה של ההרפיה, היא להביא מנוחה מושלמת לגוף ולנפש. בסיום תרגילי היוגה מבצעים הרפיה של עשר דקות.
בעבודה עם ילדים, יש חשיבות גדולה מאוד לשילוב של דמיון מודרך בעת ההרפייה.
השפעתה של ההרפיה מיטיבה ביותר, וממחקרים שנעשו, נמצאו ההשפעות הבאות:
א. פעילות הלב מואטת ונעשית סדירה.
ב. הנשימה הופכת לעמוקה וסדירה
ג. הגוף מעלה את רמת האנרגיה שלו ומרגיש רענן יותר.
בשכיבת פרקדן על הרצפה תוך ארגון הגוף בתנוחה נוחה מכווצים ומרפים את האיברים השונים, ושוכבים במשך דקות מספר בליווי מוסיקה מרגיעה.
ריכוז
ריכוז הוא העיקרון החשוב ביותר של היוגה והנושא הקשה ביותר לשיפור, כיוון שהוא קשור לשליטה בהכרה, שתנועתה היא המהירה ביותר.
הריכוז הוא תוצר של תכני השיעור והאווירה, כיוון שכאשר אנו נרגעים והנשימה נעשית סדירה, רמת הריכוז שלנו עולה.
ניתן גם לתרגל אותו בעזרת תרגולים מיוחדים כגון:
הקשבה לצלילי קערות טיבטיות, לכלי הקשה, הקשבה לנשימה (למשל לספור כמה נשימות נושמים,
לספור פעימות של נשיפות, ופעימות של שאיפות, ולהגיע ליחס מסויים ביניהן).
ריכוז בתנועת הבטן, תוך כדי הנשיפה ותוך כדי השאיפה.
ריכוז בתנועת האויר היוצא והנכנס דרך הנחיריים.
ריכוז בנר (טראטאק) ועוד.
צליל- קערות טיבטיות
קערות טיבטיות הן פעמונים, העשויים משבע מתכות שונות. הן שימשו בעבר בתרבויות המזרח את המרפאים ואנשי הדת, לריפוי תפילה ומדיטציה.
הרטט העולה מהקערות, יכול להשפיע בכל הרמות – פיזית, רגשית, מנטאלית ורוחנית.
במהלך התוכנית נאזין לנגינתן ונאפשר להרמוניה לחדור פנימה.
מַנדלַה (Mandala)
בחלק משיעורי היוגה נתחיל ביצירת מנדלה אישית.
התלמיד צובע את העיגול, לפי הבנתו, כשמוצעים לו ארבעת צבעי היסוד.
בתום השיעור צובע התלמיד עיגול נוסף, וניתן להבחין בשינויים החלים בין הציור הראשון לשני. (הרעיון פותח על ידי נועה בלאס, 1995).
מהי מנדלה?
מנדלה היא בסנקריט 'מעגל' או 'עיגול'. היא סמל עתיק המשקף את נפש האדם. סמל של הגות ומדיטציה. מדובר בעיצוב מעגלי, העשוי שכבות שכבות, הקורנות מן המרכז כלפי חוץ.
רוב התופעות בטבע הן בצורת מנדלות, גלקסיות, אטומים, תאי גוף, פרחים...
הדמיה של המנדלה בזמן ציור ומדיטציה, מאפשרת לכל אדם מעצם הציור וההתבוננות, תחושה של שקט פנימי עמוק, ומעבר לחווית השקט – זוהי הזדמנות לתמוך ולהחזיר את חווית האיזון והביטחון בתוכנו. ההתבוננות במנדלה יכולה להוביל לתובנות רבות.
המנדלות מעצם צביעתם, מאפשרות תהליך מאד עמוק, ללא צורך במילים או תרגום "מדוע ולמה". כאן ניתנת ההזדמנות והאפשרות לנטרל את החשיבה/אינטלקט בצורה לא מודעת, אשר לעיתים עוצרים מבעדנו "להיעשות ולהיות" חופשיים במעשינו ללא שיפוט וביקורת.
צביעת המנדלות והתבוננות בהן, מאפשרת צמיחה, גדילה והתפתחות ממקום כן ואמיתי בתוכנו, המאפשר אהבה ל"אני האמיתי" החבוי עמוק במעמקים של עצמנו ללא תנאי ומתוך קבלה של עצמנו.
מעגלי הקשבה
בנוסף לאמצעים שהוזכרו, נשלב בתכנית אלמנטים מהתנסויות של מעגלי הקשבה.
מעגל ההקשבה מאפשר לנו לתרגל ולפתח הקשבה עמוקה, לסובב אותנו ולעולמנו הפנימי.
מעגל ההקשבה מתכוון לספק לכל משתתף את תחושת הערך של חווייתו הפרטית, ואת התחושה שכל אחד חשוב.
לשיטת מעגל ההקשבה יש תוצאות מרתקות במפגש עם תלמידי בתי הספר, בכיתות רגילות ובכתות מיוחדות.
הילד מקבל במעגל ההקשבה את חפץ הדיבור לידיו, הוא הדובר, הכל מאזינים לו כשווים, והוא במרכז.
כמו כן, הילד לומד להקשיב לחבריו באופן מעמיק, סובלני ופחות שיפוטי. למיומנויות אלה של הקשבה ודיבור מהלב, יש את הפוטנציאל להשפיע לטובה על חיי היומיום, ולאפשר אוירה שלווה, ופתרון קונפליקטים ללא אלימות מילולית או פיזית.
תלמידים שחוו את מעגל ההקשבה קיבלו אותו באהבה, שיתפו אתו פעולה וגילו כבוד אחד לשני, כבוד לכללי השיטה, תוך חיזוק הערכתם העצמית.
כמה מלים עלי:
אני מורה מוסמכת ליוגה ותרפיסטית באמנות.
כמו כן סיימתי לימודי תואר ראשון (B.A.) בפסיכולוגיה ובחינוך (אוניברסיטת חיפה).
בשנים האחרונות, היוגה הפכה להיות דרך החיים שלי, בתירגול, בפילוסופיה, בתזונה ועוד.
מאז הוסמכתי ללמד יוגה ב- 1997 ב- Yoga Vedanta Forest Academy
The International Sivananda Yoga Vedanta Center, נאסאו, בהאמס.
אני עוסקת בעיקר בהוראת יוגה, הן לילדים ולנוער והן למבוגרים.
בין היתר לימדתי במקומות הבאים (בחלקם אני עדיין מלמדת):
בתי-ספר "שילה" ו"הגורן" בחדרה, מתנ"ס "רֵעים", נווה-חיים, חדרה, מתנ"ס בית-אליעזר,
מרכז שיבננדה ליוגה בתל-אביב.
מרכז שיבננדה ליוגה בהרצליה.
מתנ"ס נווה-צדק, עיריית תל-אביב-יפו.
מרכז קהילתי רוזין, רמת-אביב ג', עיריית תל-אביב-יפו.
מתנ"ס נווה אליעזר, עיריית תל-אביב-יפו.
בית-ספר "תל-חי", תל-אביב-יפו.
כמו כן עסקתי בהוראת אמנות לילדים בעלי צרכים מיוחדים,
והנחיתי קבוצות במסגרות ובפרוייקטים שונים.}
הכשרה ונסיון
מורה מוסמכת ליוגה, תרפיסטית באמנות <Art Therapy> ובוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה ובחינוך.
כמו כן למדתי במשך שנה טיפול בתנועה ובמחול< Dance Therapy>.
ב -20+ השנים האחרונות עסקתי בחינוך, טיפול, הוראה והנחייה במסגרות מגוונות.
בשנת 1997 יצאתי לקורס מורים ליוגה בשיבננדה אשראם ב- Paradise Island בנסאו, בהאמס.
הוסמכתי ללמד יוגה ב- Yoga Vedanta Forest Academy
The International Sivananda Yoga Vedanta Center
מאז אני עוסקת בעיקר בהוראת יוגה, הן לילדים ולנוער והן למבוגרים.
בין היתר לימדתי במקומות הבאים:
בתי"ס "הגורן" ו"שילה", חדרה
מתנ"ס "רֵעים", נווה-חיים, חדרה,
מתנ"ס בית-אליעזר, העמותה לתרבות, נוער, ספורט ומר' קהילתיים, חדרה.
מרכז שיבננדה ליוגה בתל-אביב.
מרכז שיבננדה ליוגה בהרצליה.
מתנ"ס נווה-צדק, עיריית תל-אביב-יפו.
מרכז קהילתי רוזין, רמת-אביב ג', עיריית תל-אביב-יפו.
מתנ"ס נווה אליעזר, עיריית תל-אביב-יפו.
בית-ספר "תל-חי", תל-אביב-יפו.
במשך שנת 2000 חייתי, התמסרתי ושירתתי כאשת-צוות, במרכז שיבננדה ליוגה בתל-אביב.
המשמעות היתה התנסות בחיי משמעת נוקשה ונזירוּת,
בשירות 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע,
וכמובן תירגול אינטנסיבי יומיומי והוראת יוגה, בפיקוח של מורים בכירים בארגון.
בנוסף, עברתי השתלמויות שונות, יוגה לנשים בהריון, קורס חשיבה חיובית, קורסים מתקדמים בפילוסופיה של היוגה, רייקי ועוד ועוד.
בשנים האחרונות לימדתי בעיקר נשים <אך גם כמה גברים הסתננו לשיעורים (-:>, וכן פיתחתי תכנית יוגה לילדים ותכנית מיוחדת ל מתבגרים.
לאחרונה, התחלתי להנחות מפגשי תרפיה דרך יוגה בפרוייקט חינוכי-טיפולי מטעם עיריית חדרה.}
{איילת א
אז מי אני?
.......ילדים........אקולוגיה......טבע........יוגה....... יצירה....... מוזיקה.....הם חלק מהתחומים הקשורים אלי.
כמו שאמרתי, אני מורה ל יוגה, נושמת מוזיקה, חייבת טבע מסביבי, וממשיכה לגלות את העולם בכל יום...
היוגה בעצם הפכה להיות אורח החיים שלי, בתירגול, בתזונה (צמחונית), ובכלל...
אני גרה בבית קרקע קסום, טובל בצמחיה ירוקה, עצי פרי וצמחי מרפא, בפרדס חנה, וכאן גם ממוקם הסטודיו שלי ליוגה.
אני צמחונית עם דגש על מזון אורגני ו טבעי.
כל מה שקשור ל אמנות הוא חמצן בשבילי, בתחומים מגוונים: *מוזיקה,
כתיבה, ציור, צילום, תנועה, שירה ווקאלית* ועוד....
לאחרונה הייתי שותפה להקלטת דיסק של שירה רוחנית, יחד עם עוד חברים לדרך היוגה. זאת היתה חוייה כ"כ נפלאה ובאמת מרוממת-נפש. הרגשתי שזה בדיוק מה שאני רוצה לעשות!!!
האמת, גם כשאני מנחה שיעורי יוגה, אני מרגישה שאני במקום הנכון עבורי. זאת מתנה אדירה ועצומה.
אני מעבירה שיעורי יוגה למתחילים ולמתקדמים, חוגי יוגה לילדים ויוגה מיוחדת לנשים,
וכן סדנאות בישול ותזונה צמחונית המתבססות על תורת האיורוודה.
אני <עדיין...> מעוניינת להכיר בן זוג. אשמח אם הנושאים של האתר הזה יהיו קרובים לליבו (אקולוגיה, חינוך אלטרנטיבי, קירבה לטבע....).
אפשר ליצור קשר (כאן, בדף-הבית, או דרך הדוא"ל)
yogaom#013.net