דף 1 מתוך 1

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 14 דצמבר 2007, 23:52
על ידי אנונימי
הערת הבהרה: השבט שאליו מתייחסים בדף כ"בושמנים" הוא למעשה שבט ה"סאן".

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 14 דצמבר 2007, 23:52
על ידי א_ל_א_ן*
בתי , לומדת בכיתה ט' ומכינה עבודה (בעיניי ברמה סמינריונית) על השוואה בין קוף הבבון ובין בני אדם.
מאחר והאדם אינו רק האדם המודרני, היא מוסיפה גם השוואה, לאדם הבושמני.
היום, בגשם הכי הכי, היא יצאה לספריה, כדי להשלים חומר על הבושמנים, אבל ספרנית חדר העיון לא היתה והיא מצאה מעט מאוד חומר.
כל העבודה כבר כרוכהבספירלה- ההגשה ביום ראשון, וחסרים לה הפרטים הבאים:
יחסים חברתיים בקרב הבושמנים.
קשרי אם תינוק בשבט הבושמנים.
מי יודע משהו?
אגב הדברים שהיא גילה על הבבונים מ ד ה י מ י ם.
תודה מראש, אלאן

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 01:16
על ידי שני*
וויקיפדיה באנגלית גילתה לא מעט:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bushmen

יש שם חלק שלם שמתייחס לחברה- society

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 01:18
על ידי שני*
ומוסיפה תוך קריאה בנושא, שאין היררכיה או מנהיג בשבט הבושמנים, ושהיחס לנשים הוא בערך שווה.
באמת מעניין.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 09:38
על ידי א_ל_א_ן*
תודה רבה.
קראתי שם משהו כל כך מעניין:
נשים מתחילות להתעבר רק בגיל 18, 19, בגלל בגלל העדר שומנים, ודיאטה דלה.
הן יכולות להביא ילד נוסף, רק אחרי 4 שניםן, בגלל שהחלב שלהן לא יספיק לשני ילדים, וגם בגלל הקושי בסחיבת שני תינוקות, בנדידות ממקום למקום.
הילדים מקבלים יחס נעים מאוד מההורים ומהקבוצה, ולא מקבלים שום חובה לבד ממשחק.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 09:39
על ידי א_ל_א_ן*
ואני תמיד אמרתי, שהכי טוב לעשות רווח גילאי בין הילדים, כדי שהאימהות תהיה שפויה.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 12:51
על ידי אלה_לי_לה*
בעברית קצת יותר קשה למצוא.
אבל יש את האתר החביב הזה - שמפזר את המידע בטיפות
http://web.macam98.ac.il/~ltami/Moran/index.htm

הם מספרים שבעבר הנשים שלטו, אך הגברים גנבו מהם חצי מהכח

הם גם מספרים הרבה על זמן חלום ומוסיפים אגדה על בריאת האישה -
אני מצטטת:

בריאת האישה

הגבר היה האדון. היו בבעלותו כלים וכלי נשק שלא היו לשאר החיות- ועדיין לא היה שבע רצון. משהו היה חסר בחייו. הוא צפה בחיות מתחברות זו לזו וידע שזהו האלמנט החסר בחייו. להרגשת האחווה שחלק עם באיאם, ושהיה קיים אצל הציפורים, החיות ואפילו החרקים, לא היה מוצא אנושי. במובן יחיד זה הרגיש שהוא פּחוּת מן החיות.
לילה אחד חלם חלום מדהים. הוא שכב למרגלות עץ היאקא. כשהביט בו ברגע אחרון של הכרה, כנראה שהשפיע על מוחו, שכן בחלומו - עדיין היה העץ עומד. ורד הבר המשתלשל למעלה מעל ראשו, נראה כזנבו של קנגורו. ניחוח העלים הישנים ליד גזע העץ, היה כה חזק , שהגבר כמעט וחש שיכור.
העץ נע, שינה צורתו. הגבר הרגיש שאם יוריד מבטו ממנו לרגע- הוא ייעלם. ענפו הקוצני של הורד הצטמק, הגזע התחלק לשני ענפים נפרדים, שני ענפים נוספים נבטו מתחת לפרח. הנביחה הפכה רכה וחלקה כשהפרח נחצה לראש וגזע. השינוי הושלם. אדם נוסף נוצר מן העץ הפורח ויצא מתוך הזר הירוק בידיים מושטות לברכה.
אך האם זהו גבר? דמות זו, מלאת חן יותר מעץ העשב ממנו באה, הייתה כגבר- אך לא כמוהו. גופה יותר עדין ומעוגל.


בהבזק של הבנה שנשלחה מבאיאם, הגבר הבין שיצור זה הוא אישה, שווה לגבר, ומשלימה אותו בטבע ובצורה. אותו ניצוץ אלוהי האיר את פניה ומחשבתה כמו אצל הגבר עצמו. הוא ידע באופן אינסטינקטיבי שיש בה משהו אחר, ייחודי, שהבדיל וקשר כאחד את הגבר והאישה בכל חיים, ושהם שניהם קשורים לייחודיות האין-סופית שהייתה חלק מבאיאם עצמו.
הם התקרבו זה לזו והתחבקו. רגליהם בקושי נגעו באדמה בריקוד הראשוני בו חגגו את האיחוד. לא היה זה עוד חלום- אלא מציאות. הריקוד הסתיים. הם עמדו בשקט, צמודי חזה ועטופים זה בזרועות זו, לומדים את העולם, שידעו כעת שנברא למענם, ושחלקו עם אבי-הכל.
"לא שלכם בלבד", קול חזק נשמע, "שלכם ושלי, אנו קשורים יחד לנצח, אתם וילדיכם והתינוקות של רוחות העולם שייולדו מחדש, ואת אלו אשלח אחרי. הביטו סביבכם".
הם התבוננו, ולמרבה הפתעתם הם ראו את המישור מתכסה בצמחים וחיות, עומדים ללא תזוזה, מאזינים למילים שאמרו את הסדר של היקום של באיאם.
הקול המשיך. "כל אלו הם ברואי, גדולים כקטנים, צמחים וחיות, בים וביבשה ובשמיים. ברואי, נבראו כדי שתשתמשו בהם ותטפלו בהם. הם ימלאו את כל צרכיכם. הם חולקים במידה מעטה את החיים שבי, וכעת במידה מלאה בכם, הגבר והאישה. יום זה הוא ההתחלה- בשבילכם ובשבילי.
הקול נעלם. נראה היה שיש רגישות חדשה באור-השמש של יהי(Yhi). מהמישור מולם הגיעה אנחה רכה ועצומה. הלחש שהחזיק את החיות ללא תזוזה- נשבר. הם קיפצו להם משם ונעלמו מן העין. רק העצים והעשב והפרחים נשארו המקומם, מודעים באותה המידה לאנושות שהגיעה.
הסתיימה תחושת הבדידות וחוסר השלמות. החובות והמחויבויות של הגבר החלו. עם חלוף הימים והשנים, קיומם המשותף קיבל צורה. הוא היה הצייד, הבונה מקלט. היא הייתה מלקטת האוכל, בונת הבית, נושאת הילדים. הם עבדו, ורקדו, ושיחקו, ואהבו יחד ובתוכם באיאם מצא שלמות.
"אני מסופק לבסוף להראות את עצמי דרכם ליקום שבראתי ", הוא חשב.


תהנו ובהצלחה

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 14:42
על ידי סקאלד_מודרני*
ח"ח על הנושא שביתך בחרה לעבודה. שמתי לב שאלה נתנה מידע על האבוריג'ינים האוסטרליים, האם התכוונת אליהם? או אל הבושמנים של מדבר הקלהארי?

אני רחוק מהספרות שיש לי בנושא אך אני אשתדל לתרום לפי מיטב זכרוני, העובדות שאני ארשום הן מזיכרון ולכן אין להסתמך עליהן.

הבושמנים הם חברה של לקטים ציידים שבה בדרך כלל הגברים צדים והנשים מלקטות, אך חלוקת התפקידים בין המינים לא מוחלטת ויש שיוויון בין המינים. הנשים מספקות באמצעות הליקוט משהו כמו 60-75% מהתזונה היומיומית של המשפחה והשבט בעוד שהגברים מספקים את השאר. הנשים מלקטות מני שורשים שונים, מלונים, חיפושיות ושאר עלים ופירות. על הגברים יש כאלו שיאמרו בבדיחות דעת שהם הגששים הטובים ביותר בעולם אך בהתאם גם הציידים הגרועים ביותר. הם צדים באמצעות קשת קטנה שבאמצעותה הם יורים חצים מורעלים אל עבר הציד. לקשת טווח קצר ולכן הם צריכים להתגנב עד למרחק קצר מהחיה בכדי לפגוע בה כהלכה. שיטת ציד נוספת שלהם נקראת Persistence Hunting וכוללת מעקב אחרי עדר של חיות, הפרדה של אחת החיות מהעדר ורדיפה אחריה עד שהצייד או החיה מותשים ולא מסוגלים להמשיך יותר. סרטון מדהים מדהים מדהים של שיטת הציד הטבעית ומלאת הכבוד הזאת ניתן למצוא כאן:
http://www.youtube.com/watch?v=9wI-9RJi0Qo

החברה הבושמנית מאופיינת על ידיי קרבה ושיתוף גדולים מאוד. הם יודעים שאינם יכולים לשרוד בסביבה הקשה של מדבר הקלאהרי לבדם, ולכן עושים הכל ביחד ודואגים להשאר מאוחדים. כל אוכל שנאסף או ניצוד מחולק בין כל השבט. יש להם מערכת חלוקת אוכל מאוד מאוד בררנית וקפדנית. סוג החלקים ואיכות האוכל המחולק מגיע לאחרים בהתאם לקשרים ולקרבה אליהם ובדרך כלל הצייד צריך לשקול בכובד ראש את העניין במשך שעות רבות. לצערי אני לא זוכר בע"פ את מערכת השיקולים הזאת... כשיש ציד מאוד גדול ומוצלח אז החלוקה הרבה יותר נדיבה ובדרך כלל גם קבוצות בושמנים שכנות מוזמנות להתחלק באוכל. הרכוש האישי של כל בושמן כולל מעט מאוד פריטים, בין השאר : שמיכה, קשת, אולי מקל הליכה או מקל חפירה ומספר תכשיטים.
יש להם שיטת מתנות שנועדה ליצור ו\או לחזק קשרי חברות חדשים או קיימים. הם נוהגים להעניק לאנשים אחרים מהשבט או משבטים אחרים מתנות (בדר"כ אחד מהחפצים הנ"ל שנעשה בצורה טובה ומושקעת). לאחר הענקת המתנה ייתכן ולא ייראו את אותו אדם במשך כמה חודשים או שנים, אך בפעם הבאה שייראו אותו בטח יקבלו מתנה מסויימת ממנו. אי החזרה של מתנה יכולה להצית סיכסוך בין אנשים או משפחות.

הם חיים בקבוצות קטנות וניידות שקל יחסית לכלכל, הנעות לפי צורך וזמינות מזון בחודשים הגשומים, ומתגוררים ב"כפרים" גדולים יותר מסביב לבורות מים קבועים בחודשים היבשים. ה"בתים" שלהם הם מעין מבנים קטנים וכיפתיים העשויים ענפים ובוץ. לוקח כחצי יום לבנות אותם. הבושמנים כמעט ולא לובשים דבר פרט לפיסת עור המכסה את חיקם, בלילות הם ישנים בצפיפות ומתכסים בשמיכות שלרוב קטנות מהם, הבקתות לא מגנות עליהם לגמרי מהקור, מהרוח, מהגשם או מהשמש הקופחת ולכן הם חשופים ברוב ימיהם למזג האוויר הקשה.

השבטים שלהם מורכבים ממספר משפחות, מורכבים או מפורקים לפי צורך: זמינות אוכל, סיכסוכים פנימיים וכדומה. הם מאמינים באל אחד גדול, אל אחד משני, רוחות ורוחות אבותיהם. בדרך כלל ההתייחסות אל האלים היא רצינית מאוד, אך יכולה להיות גם מאוד מלגלגת ומלאת הומור מכיוון שהאלים שלהם אנושיים מאוד ולפעמים גם דיי טיפשים. הבושמנים בכלל מלאי הומור, ויודעים למצוא משהו מצחיק בכל דבר וגם במצבים קשים. הם מאוד קרובים ופתוחים אחד לשני. הילדים שלהם גדלים ללא 'משמעת' ויכולים לעשות כל מה שהם רוצים, עד שמגיע זמנם להתחיל ללמוד את מלאכת הוריהם.

הפולחן המרכזי שלהם(דתי, רוחני) הוא ריקוד גדול המתקיים מספר פעמים בחודש(יש להם כמה ריקודים החוגגים ארועים שונים אך אני מתייחס לריקוד המרכזי שלהם). ישנם צופים, זמרים ורקדנים. חלק מהרקדנים הם הילרים- אנשים שיש בבעלותם NUM* ובמהלך הריקוד הם מרפאים את כל הנוכחים. הריקוד הוא ארוע רוחני וחברתי מאוד חשוב בחייהם וגם דוגמא מעולה נוספת לצורה שבה הם מכלכלים גם את המשאבים הרוחניים שלהם לטובת כולם. כשמישהו חולה מאוד, כל השבט יתאסף לריקוד כזה רק בשביל לרפא אותו. מחלות בדרך כלל באות מהאלים או מרוחות רעות, אשר שולחים קליעים של חולי אל תוך גופם של אנשים. ההילרים שיכולים לראות את הרוחות והקליעים בזמן שהם בKIA, 'מושכים' את החולי מחוץ לאנשים ומנהלים משא ומתן עם הרוחות על חייהפ(או מגדפים ומקללים אותם). חלק מהחולי יכול גם לנבוע מרוחותיהם של אנשים מתים אשר מתגעגעים לקרוביהם החיים ומנסים לקחת אותם. כ50% מהרקדנים הזכרים בוחרים להפוך להילרים ביחס לרק 25% מהנשים. אך ההבדל הזה יכול לנבוע מכך שנשים יכולות להתחיל את ההכשרה שלהן רק עד אחרי שאינן יכולות להביא יותר ילדים לעולם.

משעשע לומר שחמדנות, אפילו ברמה הפחותה מזאת הקיימת אצל האדם הממוצע בחברה המודרנית, עלולה להחשב לחולי אצלם. ברשת נתקלתי במקום שבו היה תאור של אחד הריקודים שבהם ההילרים ניסו לרפא מישהי שה'חולי' שלה בא לידיי ביטוי בכך שאגרה לעצמה רכוש ולא הסכימה לחלוק אותו עם אף אחד :-)

כל הנ"ל כמובן על קצה המזלג. אם תרצי אני אוכל לנסות לפרט על דברים מסויימים. חבל שרק עכשיו ביקשת את החומר בנושא אחרת הייתי יכול להשאיל לך ספר או שניים. הא וחשוב לציין שהרבה מהתאורים האלו מתייחסים לצורה שבה הבושמנים חיו בשנות השישים והשבעים(גם אז אחרי רדיפות שנמשכו עשרות ומאות שנים), כיום אחרי שסילקו אותם משטחי המחיה שלהם, שיכנו אותם בכפרים "מודרניים" ואסרו עליהם לצוד, מעט מאוד מהם חיים עוד בצורה המסורתית. אלו שכן בדרך כלל עושים את זה במסגרת תיירותית. מתייחסים אל הבושמנים כעצלנים ושיכורים המסרבים לעבוד- והרי בטוח שייחשבו ל'עצלנים' הרי במשך עשרות(אם לא מאות) אלפי שנים הם רק היו רגילים ל"עבוד" לא יותר מארבע שעות ביום...

** מתנה של האלים לבני האדם, מצוי באזור האגן והיריכיים, רותח בזמן הריקוד ומביא את הרקדן לKIA->

** מצב שבו מתים, ונולדים מחדש עם היכולת לראות ולתקשר עם רוחות, אלים ולרפא. KIA גם יכול להתייחס למצבי תודעה שונים שיכולים לנבוע מעישון או אלכוהול אך במקרים האלו לא מיוחסות אליה יכולות ריפוי.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 17:14
על ידי אלה_לי_לה*
כן, זה מה שקורה כשאני לא ישנה 28 שעות, או לפחות לא ממש ישנה...
אחסוך מכם את השיחה שהתנהלה בראש שלי כשחיפשתי את האתר ובו המידע על האבורג'ינים ולא על הבושמנים.
תאמינו לי שהיה משעשע להבין את זה אחר כך...

הצלחה בעבודה
ותודה לחלום

(())

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 20:32
על ידי א_ל_א_ן*
חלום, ראיתי המון חומר. תודה. חייבת לרוץ. תיכף אקרא.
למה כוונתך ח"ח?

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 20:51
על ידי סקאלד_מודרני*
ח"ח= מונח צבאי שפירושו חיזוק חיובי. מכיוון שאני בעצם לא אוהב מינוחים צבאיים, אני חושב שאולי אני אחליף את הכוונה שלי למשהו כמו חיבוק חיזוקי.

כמו שצל"ש= ציון לשיר.

:-)

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 22:22
על ידי א_ל_א_ן*
חיבוק חיזוקי.
יותר מדליק.
עכשיו, אחרי החומר ששלחת, ושבתי קראה (אני עדיין לא הספקתי) יש דבר אחרון שחסר לה לעבודה-
מבנה השלד של הבבון, בפרט, או של כל קוף אחר בכלל.
יש מצב שעד מחר בשש בבוקר מישהו שולח כמה מילים בנושא, או תרשים או משהו?

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 22:25
על ידי מבנה_השלד_של_הבבון_דחוף*
זה כדי למשוך את העין של עוד אנשים, גם אם אינם מתעסקים בבושמנים

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 22:48
על ידי סוסת_פרא*
אגב הדברים שהיא גילה על הבבונים מ ד ה י מ י ם.

אשמח אם תוכלי לספר לנו קצת. זה נושא שמאוד מעניין אותי.

(וגם אם תספרי לנו קצת מהתגליות על הבושמנים...)

********

אלה לי לה, למרות הבלבול, אהבתי לקרוא את הציטוט שהבאת.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 23:05
על ידי מבנה_השלד_של_הבבון_דחוף*
אשמח אם תוכלי לספר לנו קצת. זה נושא שמאוד מעניין אותי.
אני בהחלט אשמח לספר בהמשך.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 23:30
על ידי סקאלד_מודרני*
חיפוש קצר ברשת העלה את האתר הזה:

http://www.eskeletons.org/

אם תכנסי לComparative Anatomy תוכלי לקבל השוואה גרפית של ההבדל בין עצמות אדם לבבון. ובצד איפה שרשום TAXON אפשר לקבל תמונה של השלד בשלמותו.

http://www.boneclones.com/images/SC-010-[po]D web[/po]-lg.jpg

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 15 דצמבר 2007, 23:31
על ידי אלה_לי_לה*
אין שלד שלם, יש גולגולות


בקישור הזה שלדה של לוסי - היום טוענים שהיא כבר לא החוליה בין הקוף לאדם, סתם בת דודה :

http://images.google.co.il/imgres?imgur ... w%26sa%3DN


השוואה בין גולגולת קוף לגולגולת אדם:

http://www.hofesh.org.il/articles/science/[po]skull 444[/po]/1.gif


וכאן עוד קצת תמונות המשוות גולגולות:
http://images.google.co.il/imgres?imgur ... w%26sa%3DN


יבורך גוגל

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 16 דצמבר 2007, 04:49
על ידי רחל_ברמן*
התמונה של חלום היא דוקא של שלד בבון, רק הקישור לא נכון - בטח חוסר שינה (ומה אני עושה באינטרנט עכשיו?...). זה מכאן:
http://www.boneclones.com/SC-010-D.htm

יש גם בארטיקולציה (כלומר, מחובר):
http://www.boneclones.com/SC-010.htm
תמונה

ומילת אזהרה (קטנה, כי היא מגישה את העבודה אוטוטו, וכי אני צריכה לחזור לישון): הבושמנים הם קבוצה נורא מעניינת, אבל הם לא איזשהו שריד מייצג שלא השתנה של ציידים-לקטים מתקופת טרום החקלאות. הם אפילו לא מייצגים את מעט קבוצות הציידים-לקטים האחרות שעוד הספיקו להיחקר במאה הקודמת. יש להם קשרים סדירים עם קבוצות חקלאיות כבר מאות ואפילו אלפי שנים, והם חיים באיזור קשה באופן קיצוני. הבדלים של 4 שנים בין ילדים, נניח, זה די יחודי להם (בקבוצות אחרות שאנחנו מכירים של ציידים-לקטים מודרנים זה 3 ואפילו 2). וכמובן, כמו כל חברה אנושית, יש להם את התרבות הייחודית שלהם שמאפיינת אותם ורק אותם.

זהו. אמרתי את מה שהיה לי חשוב לומר. בהצלחה לבת שלך!

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 16 דצמבר 2007, 04:52
על ידי רחל_ברמן*
אה, רק עכשיו הבנתי שמה ש{{}}אלה לי לה כתבה אין שלד שלם, יש גולגולות, זה על מה שהיא מצאה, לא על מה ש{{}}סקאלד מודרני מצא... טוב, לאמשנה...

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 16 דצמבר 2007, 10:06
על ידי א_ל_א_ן*
תודה.
בתי לקחה את התרשים בבוקר, וגם כמה מילים שסיכמתי לה בלילה, יצאה כרוח סערה, בגלל שמיהרה, ואני מחכה לשמוע ממנה, שהיא הצליחה לשלב אותו בעבודה, או שבחרה לוותר, מפאת הזמן. אבל העיקר שהכל טוב לה.
בהצלחה לבת שלך! תודה

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 18 דצמבר 2007, 01:06
על ידי סוסת_פרא*
אשמח לשמוע איך הצליחה לה העבודה.

וגם על הבבונים.
וגם עוד על הבושמנים.

אם בא לך.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 18 דצמבר 2007, 01:31
על ידי יעלי_לה
הנה 66pTPWg]קישור wUw[/po] לרבע השעה הראשונה של הסרט המצוין "האלים נפלו על הראש" (באנגלית). לא בדקתי, אבל נראה לי שאפשר לראות שם את הסרט כולו בחלקים. זה סרט נפלא ומאוד מלמד על הבושמנים.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 06:14
על ידי טלי_ב*
הכינוי "בושמנים" הודבק לשבט הזה מבחוץ. הם קוראים לעצמם "קוזה" ומעדיפים (מן הסתם) שלא יקראו להם אחרת.
יש התנגדות לשינוי שם הדף והוספת הסבר קצר למעלה (כי לאורך כל הדף משתמשים ב"בושמנים")?

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 08:09
על ידי טלי_ב*
הלכתי עכשיו לקרוא קצת בוויקיפדיה ולהפתעתי גיליתי שהמושג "בושמנים" מתייחס בעצם לסן.
זכור לי משיחה עם מישהו משבט הסן ש"קוזה" זה שם כולל לשתי קבוצות קשורות זו לזו - "קוס" ו"סן", אבל בוויקיפדיה כתוב משהו אחר. אולי זכרתי לא נכון - מישהו פה מתמצא?
בכל מקרה נראה לי שכדאי לשנות את "בושמנים".

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 08:18
על ידי יעלי_לה

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 08:23
על ידי יונת_שרון*
אני חושבת שעדיף להשאיר את השם המקובל בעברית גם לבושמנים (!קונג סאן), גם ללאפים (סאמי), גם לצוענים (רומה), וגם לאסקימואים (שכחתי איך הם קוראים לעצמם). אפשר להוסיף הערה למעלה לגבי השם, אבל לא כדאי להשתמש במינוחים שהקוראים לא מכירים ולא יבינו על מה מדובר.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 08:24
על ידי יונת_שרון*
נזכרתי: האסקימואים הם אינואיט!

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 08:37
על ידי טלי_ב*
טוב, חפרתי עוד קצת וגיליתי שהמונח הוא Khoisan, שאכן מורכב משתי קבוצות, Khoi ו San.
יונת, אני חייבת לומר שעליי השיחה האמורה הותירה רושם ש"בושמנים" מעורר רגשות קשים למדי, ונחווה לא פעם כקשור לאפרטהייד (אם כי עובדתית היה בשימוש עוד לפני, אבל כנראה שגם לא בהקשר חיובי). אם נתחיל להשתמש במינוח אחר, הוא יהפוך בהדרגה למוכר יותר, גם אם בהתחלה זה קצת פחות נוח.
מי שממש חשוב לו למצוא חומר לפי מילת החיפוש "בושמנים" יוכל עדיין למצוא את הדף דרך חיפוש בתוך הדפים או דרך אופציית החיפוש בגוגל של המחוללת.
מה גם ש"בושמנים" זה לא בדיוק עברית (-:
לגבי השם - אהבתי את ההצעה של יעלילה.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 21:38
על ידי בשמת_א*
אני בעד שני השמות.
שיהיו יחד.
נורא קשה לי לזכור שה"סן" הם אלה שגדלתי עליהם בתור בושמנים. יותר קל לי עם האינואיט האסקימוסים ועם הסאמי הלאפים ועם הפלשים האתיופים...

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 22:20
על ידי יעלי_לה
"בושמנים" מעורר רגשות קשים למדי, ונחווה לא פעם כקשור לאפרטהייד (אם כי עובדתית היה בשימוש עוד לפני, אבל כנראה שגם לא בהקשר חיובי)
גם אני מתרשמת כך.
מתקשר לי לאמרה הנוראית "you can take the kaffer out of the bush but you can't take the bush out of the kaffer"

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 22:26
על ידי בשמת_א*
מעורר רגשות קשים אצלם ולא אצלנו.

כך בדיוק גם לאסקימוסים, ללאפים ולפלשים.
ודווקא האסוציאציות של הבושמנים מאוד מודרניות ולא קשורות למלה. האפרטהייד הגיע מאות שנים אחרי השם "בושמן", שפירושו בסך הכל "אנשי הסבך"... אלה שגרים שם בצמחייה העבותה...

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 22:39
על ידי אישה_במסע*
מתקשר לי לאמרה הנוראית
מה נוראי בה? <אני לא יודעת מה חסר לי, ידע באנגלית, ידע בהיסטוריה?>

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 23:33
על ידי טלי_ב*
מעורר רגשות קשים אצלם ולא אצלנו.
ברור.
הרגישות לשם היא שלהם, ואחרי היחס שלו זכו ממי שכינה אותם כך, במשך מאות שנים (גם לפני האפרטהייד), זה לא מפתיע.
הבחירה שלנו היא אם לגלות רגישות לקושי המאוד רציני הזה, למרות שזה יוצר אי נוחות מסוימת עבורנו בהתחלה.
למה האינואיט יותר קל? כי איזה מישהו נודניק התעקש לא לקרוא להם אסקימואים קצת יותר מוקדם ממה שקורה עם הסן.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 06 דצמבר 2015, 23:40
על ידי טלי_ב*
מה נוראי בה? <אני לא יודעת מה חסר לי, ידע באנגלית, ידע בהיסטוריה?>
לא נראה לי שזה ביטוי נפוץ מחוץ לדרום אפריקה. kaffer זה כינוי גנאי לאדם שחור.
צריך גם לקחת בחשבון שאולי האסוציאציה שלך ל Bush היא חיובית מאוד, או סתם נייטרלית, אבל לא זו כוונת המשורר.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 00:05
על ידי אישה_במסע*
האסוציאציה שלי ל Bush לא קיימת. יש לי גוגל טרנסלייט

(באופן כללי אוצר המילים שלי באנגלית מתאים פחות או יותר לספרי תכנות (דפים בנושא באינטרנט, STACKOCERFLOW וכדומה) ולספרי פנטזיה (שנוטים להיות באווירה אירופאית, ולכן יש בהם הרבה יותר יערות וכפור מאשר סוואנות. וגם אם יש "אפריקה" בעולם הפנטסטי היא לרוב תהיה מיושבת בפראיים למיניהם והספרים המרכזיים בעולם לא יתמקדו בה. היא יכולה להיות מיושבת גם בדרקונים (אינטיליגנטים, עם ממלה משלם ויחסים דיפלומטיים עם בני האנוש) או במפלצות. עד לרגע הזה לא חשבתי שזה סוג-של גזענות בספרי פנטזיה...)).

לכן החלק היחידי שהבנתי במשפט זה המבנה שלו - אפשר להוציא את (מי שחיי במקום מסויים) מ(מקום מסויים) אבל אי אפשר להוציא את ה(מקום מגורים ממנו בא האדם) מה(מי שחיי במקום זה).

ואומנם האסוציאציה שלה זה היא לא חיובית, אבל היא גם לא גזענית בצורה בוטה. רק קצת. ההקשר הוא לרוב שלילי, אבל הוא שלילי עדין, כזה שאפשר להגיד למישהו בחיבה בלי שהוא יעלב.
למשל, אפשר להוציא את היהודים מהגלות אבל אי אפשר להוציא את הגלות מהיהודים.

כוונת המשורר היא שלילית מלכתחילה, אבל לא נוראית.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 07:34
על ידי יעלי_לה
בתרגום חופשי: אפשר להוציא את הכושי מהג'ונגל, אבל אי אפשר להוציא את הג'ונגל מהכושי.
והכוונה: גם אם תשים את הכושי בחברה מתורבתת, הוא יישאר חיית יער פראית ונבערת.
עכשיו זה נוראי?

לפחות באוזן שלי (למרות שמעולם לא חייתי בדרא"פ) המילה bush עצמה היא בעלת מטען בהקשר הזה. זה המקום של הפראים חסרי התרבות האלה, נו, הכושים.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 07:35
על ידי יעלי_לה
למרות שמעולם לא חייתי בדרא"פ

(בנזוגי חי שם שנתיים+, אז יש לי מלא סיפורים מיד שנייה)

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 10:41
על ידי אישה_במסע*
עכשיו זה נוראי?
לא. אבל לא רוצה שיזרקו עלי עגבניות ויאשימו אותי בגזענות, אז נראה לי שלא אכנס לדיון הזה.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 10:57
על ידי יעלי_לה
בקיצ, לְמה להחליף? שבט הקויסן ילידי הקלהארי?

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 11:00
על ידי יעלי_לה
_הכינוי "בושמנים" הודבק לשבט הזה מבחוץ. הם קוראים לעצמם "קוזה"
טוב, חפרתי עוד קצת וגיליתי שהמונח הוא Khoisan, שאכן מורכב משתי קבוצות, Khoi ו San._

אז רגע, הציידים-לקטים החמודים שמופיעים, למשל, בסרט the gods must be crazy, הם קוי או סן?
אגב, אני יודעת ששפת הקליקים שלהם נקראת בדר"כ קוזה (ק'וזה. נהגה עם קליק כזה), אבל היא לא משמשת רק אותם אלא גם הרבה קבוצות אחרות, חקלאיות לגמרי.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 11:01
על ידי טלי_ב*
לדעתי מצוין.

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 11:03
על ידי יעלי_לה
(בעצם אולי אני מתבלבלת)

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 11:16
על ידי מצ'רה*
הציידים-לקטים החמודים שמופיעים, למשל, בסרט the gods must be crazy, הם קוי או סן?
בספר שאני קוראת עכשיו (העולם עד אתמול של ג'ראד דיימונד) הם נקראים !קונג
אני חושבת שה ! מייצג את הקליקים, שאין להם אות

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 11:33
על ידי יעלי_לה
טוב אחרי חפירה בגוגל הגעתי למסקנה שהם נקראים שבט הסאן

שבט הסאן ילידי הקלהרי

(למרות שעכשיו הבנתי שהקשר לקלהרי הוא מאוחר. פעם הם אכלסו את כל דרא"פ ופשוט נדחקו לשם)

שבט הסאן ילידי הקלהרי

נשלח: 07 דצמבר 2015, 13:24
על ידי תמי*
מצ'רה - איך הספר? את ממליצה?