נורית, יש סירים שהישיבה עליהם היא בתנוחת כריעה. הסיר צריך להיות פשוט נמוך.
אני סקרנית: למה כוונתך במילים "לכשיגיע הזמן להגמל"?
פעם חשבתי ככה, ואז חיכיתי וחיכיתי לסימנים מבתי ושום סימן לא הגיע. הייתי יכולה לחכות עוד שנה בטח. אחרי שקראתי את כל החומר על גידול ילדים בלי חיתולים הבנתי שאין דבר כזה.
לכן, הכי בריא הוא להפחית את החיתולים לבן שלך כבר עכשיו.
כל מה שאני כותבת מכאן והלאה הוא בגדר הצעה שלי לניסוי (לך וגם לאחרים שרוצים), ולא משהו שאת חייבת לעשות, שיהיה ברור. אני מציעה לך וגם מפרטת איך, בגלל שתי סיבות: ראשית, מפני שאם את רוצה לעצור את תנוחת העמידה ולהחזיר אותו לכריעה, "יפה שעה אחת קודם". ככל שתקדימי כן ילמד יותר מהר ויותר טוב. שנית, מפני שאני מרגישה שלא מספיק להציע הצעה בלי לתת רעיונות לביצוע שלה (כי הרי אנחנו לא גדלנו ככה ואנחנו נדרשים פה להמציא את הגלגל מחדש).
אז למשל, אם את מזהה שהוא תיכף יעשה קקי את יכולה כבר לאמן אותו בכריעה, על ידי כך שתקחי אותו לבית השימוש, תורידי מכנסיים וחיתול, ותחזיקי אותו באוויר מעל האסלה או מעל הסיר בתנוחת כריעה (כמו שמחזיקים בחיק הטבע: הידיים שלך מתחת לירכיים שלו לא רחוק מהברכיים, כשרגליו כפופות ופשוקות) ותגידי לו "בוא נעשה קקי" (אנחנו - עם ילדה גמולה מזמן - שרים לקקי שיר: "קקי, קקי, צא החוצה, אמא ואבא יתנו לך עוגה"...
![:) :-)](./images/smilies/happy.gif)
ואפשר לראות מאיזה שיר קיבלנו השראה...) או משהו כזה, ותחכי רגע. אפשר גם לחקות קול של התאמצות "אה", אם כי לא רצוי ללמד את ההתאמצות הזאת... מובן, שאם הוא משתף פעולה ויוצא קקי את מתלהבת עד הגג (באופן טבעי), והוא כבר למד שיעור מספר 1 ב"איך לעשות קקי בתנוחת כריעה ולתוך השירותים".
אם את מצליחה לתפוס את רוב הקקי שלו בצורה כזאת (קל במיוחד אם יש לו הרגלים קבועים), תוך זמן קצר מאוד הוא יתחיל לדרוש לעשות קקי באסלה או בסיר (מעל האסלה קל לך לכוון, אבל הסיר כבר מלמד אותו איפה יעשה בכוחות עצמו, אז צריך לשקול את היתרונות והחסרונות למצב ולגיל של הילד) ואולי אפילו יילך בעצמו - וחסל סדר חיתולים עם קקי ועשיית קקי בעמידה.
זה כמובן התסריט המהיר והקל. "קל" במובן שהכל הולך חלק והוא משתף פעולה כל פעם. לא קל במובן זה שאת נדרשת להקדיש פתאום תשומת לב חדשה, לא "הילד עושה עכשיו קקי" או "הוא עשה קקי וצריך להחליף לו" אלא "או! הוא עומד לעשות קקי!" ולתפוס אותו רגע לפני ולקחת לסיר (שוב, החלטה שלך אם מההתחלה תכווני לסיר ותלמדי עם הסיר, או שתשתמשי גם בשירותים וגם בסיר. יותר טוב להיות עקביים עם הסיר, יותר קל לך לכוון לשירותים). זו אחריות נוספת בשבילך (כאילו שאין לך מספיק).
מצד שני, אני כבר הבנתי משהו בקטע הזה:
התוספת שתגרמי לעצמך עכשיו, תחסוך לך ולילד שלך הרבה צרות בשלב מאוחר יותר. אנחנו אמנם רואות את העול הנוסף לנו כרגע (עול גם בגלל שאנחנו לא מנוסות בתשומת הלב הזאת ובלתפוס אותם רגע לפני - אלא אם כן את כבר אמא לכמה ילדים גמולים ואז את כבר לומדת להגיד גם לילדה בת הארבע שמקפצת לך מרגל לרגל שהיא צריכה פיפי ושתלך לשירותים) ואת החיסכון בעתיד קשה לנו לדמיין, אבל אני היום במקום שבו כבר פיספסתי את הראשונה, ואני חיה כל יום עם הנזקים של העתיד, ומצטערת אלף פעמים שחיכיתי עד "שיגיע הזמן שלה להיגמל" במקום להוריד לה את החיתול אפילו שנה קודם.
תסריט יותר מורכב הוא כשהילד מסרב, ואז את מורידה אותו מהסיר וברגע שהוא עומד הוא עושה... דברים כאלה. במקרה כזה את אומרת בנחת, "טוב, לא נורא, בפעם הבאה", ועוזבת את העניין עד הפעם הבאה. אז את מנסה שוב, וכך שוב ושוב עד הפעם הראשונה שזה "הולך". את מכירה את הילד שלך יותר מכל אחד, ולכן את גם תדעי להחליט אם כדאי "לרדת מהניסוי" למשך כמה ימים, או שאפשר בשקט לנסות שוב עם הקקי הבא.
מה שחשוב כשזה לא הולך: להיות
רגועים, לא להגיד
אף מלה מיותרת (בלי הסברים, בלי ציפיות, בלי הבהרות, בלי כעסים, בלי כלום. מלה בסלע, שתיקה בתרי), לא לשדר אכזבה - כי זו לא אשמתו בשום פנים ואופן. זה ניסוי. זה תהליך. מתישהו זה יילך. אם לא היום - אז עוד שבוע, עוד שבועיים, עוד חודש.
אם את מחליטה לנסות, אנא אנא ספרי לנו מה היה. כולנו רוצים ללמוד.